Ποιος ορίζει τον ορθολογισμό; Η κρίση είναι viral

Φόβοι ενώπιον των εκλογών

Δεκατρείς ημέρες προ των εκλογών, η ατζέντα χρωματίζεται, μεταξύ πολλών άλλων, από δύο φόβους: τον φόβο της ακροδεξιάς και τον φόβο της ακυβερνησίας. Και οι δύο φόβοι έχουν πραγματική βάση, αλλά, με διαφορετικό τρόπο ο καθένας, υπερτονίζονται καθυστερημένα και υστερόβουλα, χωρίς να αναδεικνύονται οι γενεσιουργές αιτίες και χωρίς να εντοπίζονται οι συνέπειες στις πραγματικές διαστάσεις.

Ως προς την ακυβερνησία: τα δύο μεγάλα κόμματα που έχουν ακεραία την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας επί 38ετία, άρα και την κύρια ευθύνη για το σημερινό ναυάγιο, ζητούν ψήφο για να ξανακυβερνήσουν, με τα ίδια πρόσωπα, με ίδιες δομές, ίδιες πρακτικές. Ο κατεδαφιστής είναι ο πιο άξιος οικοδόμος, λένε, και ψελλίζουν συμπληρωματικά και μια συγγνώμη. Παράδοξο; Οχι. Δυστυχώς, οι άνθρωποι αυτοί, κατά τεκμήριο ανεπαρκείς και λιπόψυχοι, δεν μπορούν να εννοήσουν τη ζωή τους εκτός εξουσίας. Ακόμη και η νομή των ερειπίων είναι λόγος ύπαρξης γι’ αυτούς.

Ωστε ως ακυβερνησία εννοούν οποιαδήποτε μορφή διακυβέρνησης που δεν θα τους περιλαμβάνει. Δεν μπορούν καν να συλλάβουν ότι η ιστορία, υπό τη μορφή της αδυσώπητης κρίσης, αλέθει τώρα τα πάντα: οικονομικές δομές, διοίκηση, αδρανείς νοοτροπίες, ανθρώπους. Και ασφαλώς θα αλέσει και τους ίδιους, τους περισότερους. Ναι, πράγματι, είναι πιθανή η ακυβερνησία: πιθανότατα η χώρα να μην κυβερνηθεί από τα παρηκμασμένα πρόσωπα που κυβερνούσαν έως τώρα.

Η ανάδυση της νεοναζιστικής πανώλης στην κεντρική σκηνή επίσης οφείλεται εν μέρει στην αβελτηρία, την υστεροβουλία και τον καιροσκοπισμό που επέδειξε το κυβερνών δίπολο πρωτίστως, κατά τη διάρκεια κρίσιμων κοινωνικών και δημογραφικών μετασχηματισμών την περασμένη εικοσαετία. Η εγκατάλειψη ολόκληρων αστικών περιοχών στη φθορά και την παραβατικότητα, η αποχώρηση του δημοκρατικού κράτους από τις θερμές κοινωνικές ζώνες, άφησε τους πολίτες ανυπεράσπιστους και απελπισμένους, πολύ πριν τους αποτελειώσει η οικονομική κρίση. Τα αστικά κόμματα εγκατέλειψαν την πολιτική, εγκατέλειψαν τα μικροαστικά στρώματα στην τύχη τους, και το κενό κατέλαβε ο εξτρεμισμός με μια δημαγωγία που εκμεταλλεύτηκε την έλλειψη ασφάλειας και τον θεμιτό φόβο, για να επιβάλει τον ανορθολογισμό του «αίματος», του «χώματος» και της «τιμής».

Ακόμη χειρότερα: λούμπεν εγκληματικά στοιχεία που πλαισίωσαν τον σκληρό πυρήνα του νεοναζισμού έγιναν ανεκτά στις παρυφές των κρατικών μηχανισμών, προστατεύθηκαν ή και χρησιμοποιήθηκαν ως έμμισθοι. Τα μη λούμπεν στοιχεία της ακροδεξιάς αναδείχθηκαν κοινοβουλευτικά, λευκάνθηκαν δια της λήθης και της αφομοίωσης, υπουργοποιήθηκαν. Τα όρια γκριζάρησαν, καταργήθηκαν. Ωστε ευλόγως αναρωτιέται σήμερα ο έμφοβος μικροαστός των γκετοποιημένων συνοικιών: Εφόσον η ρητορική συντηρητικών και κεντρώων τείνει να ταυτιστεί με των ακροδεξιών, γιατί να μην προτιμήσω τον αρχέτυπο, τον «δεξιό ακτιβιστή», ο οποίος επιπλέον είναι δραστήριος και δραστικός επί του πεδίου, στον δρόμο; Ανάμεσα στη λάιτ υστερική δημαγωγία και την ορίτζιναλ Σιδηρά Χείρα, ο πτωχευμένος έμφοβος θα επιλέξει σίδηρο. Διακινδυνεύοντας κατόπιν να βυθιστεί στο αίμα και το χώμα.

no comments
  • ο δείμος του πολίτη
    REPLY

    Στη μία περίτπωση το δίλημμα είναι ξεκάθαρο. Στην άλλη, εκείνη της ΧΑ με μία έντονη διάσταση που αποκτά καταλήγει σε σημαντικό αποπροσανατολιστική. Βασικό κέρδος είναι το γεγονός ότι περιπου του 50% των ερωτηθέντων σε δημοσκοπήσεις θα ψηφίσει βάσει της θέσης των κομμάτων επί του μνημονίου ΙΙ.

  • ανώνυμος
    REPLY

    Σωστή ανάλυση, αλλά, κατά την γνώμη σας η θεσμοθετημένη μπάχαλη βία της μεταπολίτευσης που πήρε εφιαλτικές διαστάσεις από το ’08 κ εντεύθεν με την συνεπακόλουθη αριστερόστροφη αβελτηρία (Παπουτσής: προτιμώ να σπάνε μάρμαρα από κεφάλια) είναι άμοιρη;

  • esontaieissarkamian
    REPLY

    να γίνει ο διαχωρισμός κράτους εξουσίας

    να ακουστούν πρόσωπα όπως ο Νικόλαος Μεσογαίας που εισηγούνται στο ποίμνιο να μην πληρώσει το χαράτσι και να μην οδηγηθεί στην απελπισία

    να θεωρηθεί αυτονόητη η δημόσια Υγεία

    να αναρωτηθούμε επειδή θα υπάρξει κυρίαρχη εξουσία
    ποιά είναι η κυρίαρχη ιδεολογία
    κι αν δεν ξέρουμε να αρχίσουμε απ΄αυτά τα απλά
    ψωμί παιδεία ελευθερία

    να δούμε όντως το κόλπο του Μπένι για ακυβερνησία
    να ζητήσουμε ομόνοια και αντίσταση,

    καλή άνοιξη

  • esontaieissarkamian
    REPLY

    κι η εκκλησία να πάρει θέση αν συντάσεται με τον τρέχοντα ρατσισμό του Καρατζαφέρη ή γιατί σιωπεί κι αν είναι καιρός να συζητηθεί το σχήμα δεξιά+εκκλησία ή να το πούμε στα ίσια ότι είναι διαπλεκόμενοι κι ότι η εκκλησία βγάζει αρχηγό αστυνομίας, (να κάνουμε τον σταυρό μας)

  • fuzz
    REPLY

    Αναρωτιέμαι πώς σε ένα τόσο σαφές θεματικά κείμενο, ξώκειλε τόσο ο σχολιασμός!!! Τώρα τι σχέση έχει η αγωνία περί διαχωρισμού κράτους εκκλησίας με την επερχόμενη είσοδο των νεοναζήδων στο Κοινοβούλιο, ένας Θεός ξέρει…

    Καταντάει ενοχλητική πια όλη αυτή η στερεοτυπική εμμονή σε σχήματα και πρόσημα! Άλλο δεξιά, αγαπητοί κύριοι, άλλο φαιά ακροδεξιά και άλλο μελανόχρωμη ή κατάμαυρη αντισυστημική/αντιδημοκρατική ακραία ακτιβιστική συλλογιστική! Όχι, η μνήμη μου λειτουργεί ακόμη καλά: θεσμοθετημένη δεν ήταν και η «μπάχαλη βία της μεταπολίτευσης» πολύ πριν το ’08;;; Σε μπάχαλη βία δεν εξώθησε άραγε σταδιακά και μεθοδικά, απ’ το ’81 κιόλας, το περίφημο «το ΠΑΣΟΚ στην κυβέρνηση, ο λαός στην εξουσία» ή η συνεχής υπόμνηση πως «νόμος είναι το δίκιο του εργάτη»;;; Να θυμίσω μήπως τα ελεεινά ξεβρακώματα και τον εξευτελισμό ανθρώπων στις απεργίες του ’90, τη χυδαιότητα της «αυριανής» λίγα χρόνια πριν; Θεσμοθετημένη βία δεν ήταν κι αυτά;; Τα μεν από τη συνδικαλιστική αυθαιρεσία, η δε από την «επίσημη» εφημερίδα της… κυβερνήσεως, όπως την νομιμοποίησαν/αναγόρευσαν σαφώς και εκθύμως οι -τότε…- τρανοί Άκης/Μένιος και φυσικά ο ίδιος ο τότε πρωθυπουργός;;;

    Η σημερινή άνοδος της ακραίας συμμορίας ανιχνεύεται στον χρόνιο πολιτικό αναλφαβητισμό που ωστόσο ΔΕΝ έχει πολιτικό πρόσημο, εκτός αν θεωρεί κάποιος πως το σταλινικό -ακόμη!!!- εν Ελλάδι ΚΚΕ ή το βαθύ λαϊκίστικο ΠΑΣΟΚ και η χυδαία εθνικιστική ρητορεία του Καμμένου, αποτελούν το λίκνο της δημοκρατικής μας εγγύησης! Εν κατακλείδι, αδυνατώ να κατανοήσω γιατί η Εκκλησία ως θεσμός θα πρέπει να θεωρείται λιγότερο διεφθαρμένη σε μια Ελλάδα ούσα υπό απόλυτη παρακμή, για να εισπράττει μονίμως τόσο σφοδρά αρνητικά σχόλια! Δεν έχω καμία σχέση με τον χώρο, αλλά, επιτέλους, καταντάει αφόρητη η επιλογή του ευκολότερου στόχου σε μια άνιση -κατ’ εμέ- κατανομή ευθυνών, όταν σε κρισιμότερους χώρους συμβαίνουν τα μύρια όσα!!!

    Ύστερον -πλην σημαντικό- της γραφής: Για να προλάβω τυχόν απόπειρα πολιτικού μου προσδιορισμού, δηλώνω τις -όποιες- αστικές μου καταβολές, οπότε -λαμβάνοντας υπόψει την σύνολη τραγική εκλογική ατζέντα και το προτεινόμενο άθλιο πολιτικό δυναμικό- λέω αν την πρώτη Κυριακή του Μαΐου έχει -πρώτα ο Θεός!- καλό καιρό, να κατηφορίσω προς την παραλία για λίγη δροσιά! Τουτέστιν ~~ευχαριστώ, ΔΕΝ θα πάρω~~ κι ας μου χρεωθεί απολιτίκ συμπεριφορά από τους όψιμους πολιτικάντηδες του καιρού της κρίσης!

  • fuzz
    REPLY

    Btw, κύριε Ξυδάκη, αν και δεν είστε ο μόνος, έχετε ήδη «στοχοποιηθεί» από τους συντάκτες της επίσημης @εφημερίδας της χα, με διάφορα, συνήθως ανυπόγραφα, ελεεινά σχόλια στην αρθρογραφία σας! Αναρωτιέμαι, πώς διάολο δεν βρέθηκε ένας σώφρων άνθρωπος να θέσει υπόψει του εισαγγελέα τα έργα και τις ημέρες των εν λόγω κυρίων!

Leave a Reply

Your email address will not be published.