Μια δυστοπία σαν μιούζικαλ Η βιτρίνα του μηδενισμού

Κουκουλώνοντας την ασυμμετρία

koukoula

Η επιχειρούμενη ποινικοποίηση της κουκούλας και κάθε καλύμματος της κεφαλής, μαντίλας, κασκόλ, κάσκας και μουτσούνας, ενδεχομένως και του μακιγιάζ με αντιδακρυγόνο Maalox, αποδεικνύει ότι ένα ανίκανο, διεφθαρμένο και ψοφοδεές κράτος μπορεί να επιλέξει αυταρχικές πρακτικές και να φαλκιδεύσει τις συνταγματικές και φυσικές ελευθερίες, ακριβώς για να καλύψει τις δικές του αδυναμίες και ανεπάρκειες. Η εσπευσμένη παραγωγή κατασταλτικών νόμων, όπως η ποινικοποίηση της κουκούλας και η αυτεπάγγελτη δίωξη της περιϋβρισης αστυνομικού οργάνου, δείχνει μια πολιτική διοίκηση που τελεί εν πανικώ, αφενός, και αδυνατεί ή και δεν θέλει να καταλάβει τι συμβαίνει στην κοινωνία, αφετέρου· μια διοίκηση που φαίνεται να μην έχει πια επαφή με την πραγματικότητα.

Οι πενήντα-εκατό-διακόσιοι μπάχαλοι που γκρεμίζουν τα μαγαζιά του αθηναϊκού κέντρου με οργάνωση μιλίτσιας, εκτός κάθε διαδηλωσιακού ή συγκρουσιακού πλαισίου, ασφαλώς εκδηλώνουν αντικοινωνική, παραβατική συμπεριφορά· η βία τους είναι αυτάρεσκη και μηδενιστική, και ελάχιστα πολιτική· είναι περισσότερο αυτοδικία ντεσπεράντο, παρά πολιτική δράση εντός κινήματος. Είναι όμως τέτοιοι οι περίφημοι κουκουλοφόροι, οι hoodies του Δεκεμβρίου, που κατέκλυσαν τους δρόμους όλων των ελληνικών πόλεων; Οχι. Οποιοσδήποτε εχέφρων και ψύχραιμος δεν ταυτίζει το μέγα πλήθος του Δεκέμβρη, ένα ποικιλόμορφο σμήνος ανθρώπων και γενεών, με ελάχιστες εκατοντάδες τυφλωμένων μπάχαλων.

Οσοι επινόησαν νέες μορφές συμβολικής διαμαρτυρίας και παραδειγματικών δράσεων, όσοι λατρεύουν τη ζωή με τρόπους νεοχίπικους, αντιηγεμονικούς, ρομαντικούς, ακόμη και αφελείς· όσοι έφηβοι κατέκλυσαν τις ελληνικές πόλεις και δήλωσαν την παρουσία τους σωματικά, που δήλωσαν πένθος και οργή, αλλά και δίψα για μια άλλη ζωή, έστω και άναρθρα· όσοι ημιαπασχολούμενοι και επισφαλείς είπαν ”φτάνει πια” απέναντι στην αλαζονεία και τη διαφθορά, όλοι αυτοί σε κάποια από τις πολλές διαδηλώσεις του Δεκέμβρη και του Γενάρη, όταν ψεκάστηκαν εξ επαφής με δακρυγόνα, όταν τα σύννεφα των χημικών έπνιγαν δικαίους και αδίκους, όλοι αυτοί κάποια στιγμή κουκουλώθηκαν, με κασκόλ, με μάσκες χειρουργείου, με μαντίλες, με μάσκες ελαιοχρωματιστή, με γυαλιά σκι… Είναι κουκουλοφόροι; Κι όλοι σχεδόν φώναξαν το γνωστό σύνθημα που μπορεί  να θεωρηθεί περιϋβριση αστυνομικού λειτουργού. Ολοι αυτοί, χιλιάδες Ελληνες, κάθε ηλικίας και κοινωνικής τάξης, επί μέρες, επί βδομάδες, παραβίαζαν τους νέους νόμους που ανήγγειλε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός Δικαιοσύνης. Χιλιάδες, δεκάδες χιλιάδες παρανόμησαν, ακόμη και στο νεκροταφείο του Παλαιού Φαλήρου, μετά την κηδεία του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Ολοι θα έπρεπε να συλληφθούν και να δικαστούν. Και τα κρατητήρια, οι φυλακές, τα δικαστήρια θα ξεχείλιζαν παράνομους, θα δικαζόταν και θα καταδικαζόταν όλο το πολύμορφο πλήθος του Δεκέμβρη. Θα δικαζόταν το πιο ευαίσθητο,το πιο ευάλωτο, το πιο νεαρό μέρος του ελληνικού πληθυσμού.

Η δαιμονοποίηση και η τυφλή καταστολή δεν οδηγούν στην κοινωνική ηρεμία· αντιθέτως, είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε περισσότερη και πιο τυφλή βία. Η γενική ακατανοησία, οι ασύμπτωτοι κόσμοι, η ανομία, η ηθική εξαχρείωση, η δαιμονοποίηση, οδηγούν στη διάχυτη μνησικακία, την αυτοδικία, την τυφλότητα. Το επισημάναμε από τις πρώτες μέρες του ταραγμένου Δεκέμβρη. Από τη μια μεριά, σιδερόφρακτες φυλασσόμενες επαύλεις, από την άλλη, μιλίτσιες βανδάλων και κουμπουροφόρων, όπως στις μητροπόλεις του Τρίτου Κόσμου και στα slum, όπως στις πολιτικές δυστοπίες των μυθιστοριογράφων και του σινεμά· και ανάμεσα, η απέραντη μεσαία Ελλάδα, δηλαδή όλοι. Αυτό τον κόσμο της τερατώδους ασυμμετρίας πρέπει να δούμε ως απειλή, ως τρομερό ενδεχόμενο.

Η άλλη βία, αυτή που εκλύθηκε τρομερή τον Δεκέμβρη, μπορεί να ερμηνευθεί και ως αναμενόμενη αντίδραση, όπως και οι μουγκές διαδηλώσεις του 2007· ένας σπασμός, από μια κοινωνία που βουλιάζει στη συνενοχή, τον εγωτισμό και την απάθεια. Το πρόβλημα άρα δεν είναι οι κουκούλες, είναι το γιατί και πότε αναγκάζονται να φορούν κουκούλες οι νεαροί διαδηλωτές, γιατί κρύβονται και από ποιους· είναι το πώς φτάσαμε από τις μούτζες και τη μουγκαμάρα του καλοκαιριού 2007 των πυρκαγιών, στις ξέφρενες οδομαχίες του Δεκέμβρη 2008. Τι έβραζε και βράζει ακόμη μες στο σώμα της κοινωνίας; Πώς εκτρέφεται η λατρεία της βίας σε ορισμένα τμήματα της νεολαίας, από τα γήπεδα έως τα μπάχαλα; Πόσο αρχαϊκή και υποκριτική είναι η παρεχόμενη δημόσια εκπαίδευση; Ποια είναι τα κυρίαρχα υποδείγματα βίου; Ποια τα παραδείγματα των δημόσιων ανδρών;

Εχουμε το θάρρος να αναρωτηθούμε; Αν ναι, τότε ίσως βρούμε απαντήσεις, και δεν θα έχουμε ανάγκη σκληρότερους νόμους, περισσότερη καταστολή. Εχθρός της κοινωνίας δεν είναι ο νεαρός με το κουκουλοφούτερ και τη μαντίλα.

buzz it!

no comments
  • contralegem
    REPLY

    Δυστυχώς ακόμα μια αναπαραγωγή της γνωστής παρανόησης.

    Ο νέος νομος δεν (θα) ποινικοποιει την αποκρυψη των φυσικων χαρακτηριστικών. Δεν ποινικοποιει την «κουκούλα» και το «»hoodie»».

    Αναγορευει σε επιβαρυντική περισταση ήδη τελεσθεντος αδικηματος την χρηση των μεσων αυτων. Η διαφορα ειναι τεραστια (για οσους φυσικα ενδιαφερονται να ειναι ακριβεις σε οτι λενε κ γραφουν…).

    Ετσι κανενας απο αυτούς που «κάποια στιγμή κουκουλώθηκαν, με κασκόλ, με μάσκες χειρουργείου, με μαντίλες, με μάσκες ελαιοχρωματιστή, με γυαλιά σκι» δεν τελει ποινικο αδικημα εφοσον απλως διαδηλωνει. Η νεα διαταξη αφορα ΜΟΝΟ αυτούς που διαπραττουν ενα αλλο, ξεχωριστο και αυτοτελες ποινικο αδικημα.

    Πρακτικα ο διαδηλωτης που καλυπτει το προσωπο του δεν εμπιπτει σε καμμια περιπτωση στο πραγματικο της διαταξης. Παρα μονο αν εχει παραλληλα σκοτωσει, ληστεψει, ασκησει σωματικη βια κτλ. Σε αυτη την περιπτωση το γεγονος οτι καλυπτει το προσωπο του αξιολογειται οτι φερει προσθετη κοινωνικη απαξια κ επικινδυνοτητα και συνεπαγεται μεγαλυτερη ποινη.

    Για αυτο και γενικοτερα τα περι ιδιωνυμου ειναι αστειοτητες.

  • no frost
    REPLY

    @ contralegem
    Καλά είσαι και κουφός και γκαβός ταυτόχρονα απέναντι στην πραγματικότητα; Εδώ ο μπάτσος σκότωσε τον 15χρονο εν ψυχρώ στην ουσία και θα περιμένουν οι άσχετοι, αμόρφωτοι, χουλιγκάνοι μπαχαλόμπατσοι να κάνει κάτι, οτιδήποτε, αυτός που φοράει κασκόλ ή κουκούλα φούτερ για να τον συλλάβει;
    Αν φωνάξει δηλαδή Μπάτσοι -γουρούνια- δολοφόνοι, ένα σύνθημα -σλόγκαν στην Ελλάδα αρκεί αυτό;
    Και σε μια κατάσταση που θα γίνει αποπνικτική μετά τον Μάιο που θα έρθει η κρίση για τα καλά στην Ελλάδα και θα ξεσπάσουν μεγάλες συγκρούσεις θα πρέπει να θρηνήσουμε πλέον θύματα με την όξυνση αυτη που φέρνει αυτός ο πανηλίθιος νόμος; Πρέπει πάλι να την πληρώσουν τα θερμόαιμα πιτσιρίκια; Είναι αυτό πολιτική «μαγκιά» δηλαδή;
    Αυτό πρεσβεύεις ανόητε δεξιέ; Και ποιός θα πιστοποιήσει δηλαδή ότι ο νέος διαδηλωτής φορούσε ή όχι όντως κουκούλα ή κασκόλ ανόητε δεξιέ; Νομιμοποιείς τον κάθε μπάτσο ΚΑΙ στον ρόλο του χαφιέ; Είναι ή όχι φασιστική πρακτική αυτό;
    Απο πότε η καταστολή έφερε κοινωνική ειρήνη η κάποια-οποιαδήποτε λύση; Πρέπει δηλαδή να γυρίσουμε στις χουντικές πρακτικές; Πρέπει να ξαναγίνει Πολυτεχνείο και να χυθεί αίμα σε λίγο καιρό; Κράτα τουλάχιστον τις κρυπτοφασιστικές σου σκέψεις για πάρτη σου ανόητε δεξιέ απ το να κάνεις τον έξυπνο σε ένα μπλόγκ σαν κι αυτό.

  • contralegem
    REPLY

    @ no frost

    Ορθόλογη απαντηση σε αναρθρες κραυγες δεν εχει νοημα. Η πολιτικη σκεψη σου ειναι σε επιπεδο 15 χρονου σε διαταραγμενη εφηβεια. Και δεν νομιζω να σε ενδιαφερει το παραπανω – άλλως μια επισκεψη στη βιβλιοθηκη της γειτονιας ειναι παντα αναζωογονητικη…

    Παρακαμπτω ετσι ως περιττες τις εξηγησεις για αντικειμενικες υποστασεις, κρατος δικαιου, κριτικη νομικη επιστημη κ λοιπα αδιαφορα…

    Οσο για το τι ειναι δεξια – αριστερα, θεμα αν μπορεις να το διακρινεις τοπικα. Σε επιπεδο πολιτικης τετοιες αξιωσεις δεν εχω.

    (Οσο για τις σκεψεις μου κ το αν μπορω να τις διατυπωνω εδω ειναι θεμα δικο μου κ του διαχειριστη του blog, που μπορει να τις διαγραψει ανα πασα στιγμη – η αδεια σου δεν ειναι απαραιτητη).

  • contralegem
    REPLY

    @nikoxy

    2 σημεία:

    1. Το σχόλιο μου αναφερθηκε στο πραγματικο της περιπτωσης. Ειναι απλως λαθος να λεμε οτι ο υπο ψηφιση νομος ποινικοποιει την χρηση κουκουλας καθαυτη. Πολυ απλα δεν το κανει. Καθε διαδηλωτης ειναι ελευθερος να καλυπτει το πρόσωπο του, εφοσον το κρινει σκοπιμο.

    Σε αντιθεση με τη Γερμανια: εκει το αρθ. 17α 2 του VersammlG απαγορευει τη χρηση κουκουλας ως τετοια («Es ist verboten, an derartigen Veranstaltungen in einer Aufmachung, die geeignet und den Umständen nach darauf gerichtet ist, die Feststellung der Identität zu verhindern, teilzunehmen […]» – «Απαγορευεται η συμμετοχη σε διαδήλωση με περιβολη που ειναι καταλληλη κ αποσκοπει στη ).

    Δεν αναφερθηκα στη σκοπιμοτητα του μετρου ή τις πιθανοτητες πρακτικής επιτυχίας του. Αυτο ειναι ενα αλλο θέμα. Ειναι ομως βασικο να ξεκιναμε απο μια σωστη περιγραφη της πραγματικοτητας πριν τη σχολιασουμε.
    Και εδω η πραγματικοτητα ειναι οτι κανενας απο ολους αυτους που συμμετειχαν στα γεγονοτα του Δεκεμβριου δεν θα ειχε ποινικη ευθυνη επειδη φορουσε κουκουλα, παρα μονο αν (φορωντας την) ειχε ήδη τελεσει αλλο αδικημα.

    2. Η γνωμη του δημοσιογραφου οτι «εάν πρόκειται να θεωρηθεί μόνο επιβαρυντικό στοιχείο δεν χρειάζεται ειδική διάταξη. Πάντα ένας δικαστής μπορεί να το λάβει υπόψη» ειναι νομικα αδοκιμη. Ειναι ευθυνη του νομοθετη να αξιολογει ποια συμπεριφορα ειναι τοσο αντικοινωνικη ωστε να επισυρει ποινη κ να οριζει τα πλαισια των τελευταιων. Αν δεν το κανει μαλιστα πιθανον να παραβιαζει διεθνεις συνθηκες ανθρωπινων δικαιωματων.

    Ο Ελληνας νομοθετης εκρινε οτι η τελεση εγκληματος απο ατομο που αποκρυβει χαρακτηριστικα ειναι πιο επικινδυνη απο την τελεση του ιδιου αδικηματος »εν ψυχρω» – χωρις καλυψη. Νομικα δεν ειναι τοσο παραξενο: υπαρχουν λχ παρα πολλα ειδη αντιμετωπισης της ανθρωποκτονιας παρολο που το αποτελεσμα ειναι παντα το ίδιο: η αφαιρεση ανθρωπινης ζωης.

    Εξισου αστοχα ειναι τα περι «διορθωσης» της ερμηνειας απο τα δικαστηρια κ αμφισβητησης της χρησιμοτητας της (!) απο αυτα. Η γερμανικη νομικη εχει να ερμηνευσει απειρως πιο αοριστους κ γενικους ορους απο την «κουκούλα». Αλλα αυτο ειναι πια πολυ τεχνικη συζητηση…

    Τελικα, αυτο που εχει σημασια ειναι μια σαφης εικονα της προς σχολιασμο πραγματικοτητας.

    Το αν το μετρο ειναι σωστο ή λαθος, αποδοτικό ή μη ειναι μια αλλη, επομενη συζητηση. Δεν εχει κανενα νοημα ομως, αν δεν ξερουμε για ποιο μετρο μιλαμε.

  • nikoxy
    REPLY

    @contralegem:
    Δηλαδή, κατά τη γνώμη σας, τα μέτρα (κουκούλα, περιϋβριση) είναι ζητήματα νομικά; Τεχνικά;
    Ή πολιτικά;

  • Γαριβάλδι
    REPLY

    “ Είναι όμως τέτοιοι οι περίφημοι κουκουλοφόροι, οι hoodies του Δεκεμβρίου, που κατέκλυσαν τους δρόμους όλων των ελληνικών πόλεων; Όχι. Οποιοσδήποτε εχέφρων και ψύχραιμος δεν ταυτίζει το μέγα πλήθος του Δεκέμβρη, ένα ποικιλόμορφο σμήνος ανθρώπων και γενεών, με ελάχιστες εκατοντάδες τυφλωμένων μπάχαλων “.
    Eίναι και παραείναι. Οποιοσδήποτε εχέφρων και ψύχραιμος άνθρωπος, ο οποίος δεν αναζητεί εναγωνίως νέα συλλογικά- επαναστατικά υποκείμενα, θα διαπίστωνε καταρχήν την αντίφαση του επιχειρήματος: αφού αυτό το πλήθος είναι ένα ποικιλόμορφο σμήνος γενεών και ανθρώπων, τότε γιατί θυσιάζει την ποικιλομορφία του στην ομοιομορφία των hoodies;
    Δεν παραξενεύει κανέναν το ότι η «μάσκα» ήταν στην ιστορία σημείο εξουσιαστικού καταναγκασμού με τη διττή έννοια (ενεργητική- παθητική). Από τον δήμιο του Μεσαίωνα μέχρι την τεχνητή ομοιομορφία της στρατιωτικής στολής (όλοι οι φαντάροι μοιάζουν ίδιοι), και μέχρι τα θύματα αποκεφαλισμών στο Ιράκ και τους κρατούμενους του Γκουαντάναμο, η «μάσκα- κουκούλα» επιτελεί την αποφυγή της φυσικής επαφής (να σε δω στα μάτια, να αισθανθώ τις συσπάσεις του προσώπου σου), που είναι τόσο αγαπητό μοτίβο της εξουσιαστικής πειθαρχίας της νεότερης κοινωνίας. Όταν η φυσική επαφή μειώνεται, ο δράστης μπορεί και να αυξάνει την ένταση του σαδισμού του και να είναι ήσυχος με τον εαυτό του (θυμίζω ότι οι θάλαμοι αερίων των ναζί προτάθηκαν μεταγενέστερα και για λόγους ψυχικής αποσταθεροποίησης, που προκαλούσαν οι εκτελέσεις με όπλα στους Γερμανούς στρατιώτες).
    Κατά Baudrillard μάλιστα η «δύναμη της μεταμόρφωσης» απελευθερώνει το άτομο από κάθε υποκειμενικότητα, του στερεί την μεταφορά του συμβολισμού, το λοβοτομεί, μετατρέποντας το τελικά σε ένα μεταστατικό limbo. Αυτή η μεταμοντέρνα αισθητική αναπαράγεται καθημερινά σε κάθε πτυχή της ζωής μας και αυτή ίσως κατοπτρίζουν οι hoodies σας. Oπότε πάλι και πάλι και πάλι, η εξουσιαστική φρενοβλάβεια της κοινωνίας διαχέεται στους δρόμους από τα επαναστατικό πολύχρωμο «σμήνος» σας, με την ίδια όμως αμφίεση….Είναι αστείο!
    “ μία διοίκηση που φαίνεται να μην έχει πια επαφή με την πραγματικότητα”. Αυτή η διοίκηση του «ψοφοδεούς κράτους» φαίνεται ότι αφορά και στη Γερμανία, τις ΗΠΑ, την Αυστρία και εν μέρει την Ελβετία (Vermummungsverbot, anti-mask law). Το τι κράτος «κουβαλάμε» το ξέρουμε κ. Ξυδάκη. Δεν θα το μάθουμε από το Νόμο για τις κουκούλες.
    Και εν τοιαύτη περιπτώσει μην κουκουλώνετε πλέον τον συναισθηματικό υποκειμενισμό σας. Όταν είναι ξέσκεπος, είναι και περισσότερο γοητευτικός. Αυτά.

  • contralegem
    REPLY

    @nikoxy

    Νομίζω το ζήτημα έχει 2 επίπεδα:

    Καταρχάς, το νομικό-τεχνικό: τι αφορα η διαταξη. Την καλυψη του προσωπου ή την τέλεση εγκληματος απο δραστη με καλυμμενο προσωπο;

    Ο ελληνικός νομος απευθυνεται στη δεύτερη συμπεριφορα.

    Κατα τη γνωμη μου μαλιστα η εν λογω διακριση ειναι σημαντικη. Οι λοιπες τεχνικες δυσκολιες (του τυπου τι ειναι κουκουλα, πότε καποιος εχει σκοπο αποκρυψης των χαρακτηριστικων του, ποσο δυσκολη ειναι η συλλογη σχετικων μαρτυριων κτλ) ειναι ζητημα καθημερινα για την νομικη επιστημη. – Καλως ή κακώς η οργανωση της κοινωνικης συμπεριφορας στη βαση γενικών κανονων μονο με αοριστες εννοιες κ δικαστες-εφρμοστες γινεται.

    Το επιπεδο αυτο βεβαια της συζητησης (νομικο) ειναι πολυ λιγοτερο σημαντικο απο το επομενο – την πολιτικη δικαιολογηση του κανονα. Ειναι ομως απολύτως απαραίτητο για να συνεχισει κανεις εκει. Δεν εχει νοημα να κρινουμε εναν κανονα που εχουμε καταλαβει λαθος.

    Σε επίπεδο πολιτικο η ερωτηση ειναι ευθεία: υπαρχει καποια διαφορα στην τελεση ενος εγκληματος απο «κουκουλοφορο» σε σχεση με την τελεση της ιδιας (παρανομης) πραξης απο καποιον με αναγνωρισιμα χαρακτηριστικα;

    Και μαλιστα ειναι η διαφορα αυτη τοσο σημαντικη ωστε να δικαιολογησει αυστηροτερη ποινικη αντιμετωπιση του πρωτου;

    Εδω πια ειναι (καταρχας) υποστηριξιμες και οι δυο αποψεις.

    Μια γνωμη ειναι οτι η κοινωνικη απαξια ειναι η ιδια κ ο μονος λογος αυστηροτερης αντιμετωπισης ειναι πολιτικος: η πολιτικη εξουσια που ασκει αυτη τη στιγμη τη νομοθετικη εξουσια τιμωρει την κουκουλα γιατι την θεωρει επικινδυνη για την πολιτικη της επιβιωση.

    Μια δευτερη βλεπει οτι το εγκλημα που τελειται με καλυψη των χαρακτηριστικων ειναι ποιοτικα διαφορο απο την ιδια πραξη «χωρις κουκούλα». Η γνωμη μου ειναι πως αυτη η δευτερη εκδοχη ειναι αρκετα βασιμη. Ο δραστης μιας ανθρωποκτονιας, μιας φθορας ξενης ιδιοκτησιας ή μιας σωματικης βλαβης που εχει προπαρασκευασει την καλυψη του εκδηλωνει μια εγκληματικη ετοιμοτητα που τον κανει την πραξη του πιο αποδοκιμαστεα (επαναλαμβανω η απλη καλυψη δεν τιμωρειται).

    Εκδηλωνει μια συστηματικοτητα κ μια αρνηση της υποβολης στο νομο που για τον τελευταιιο (τον νομο) δεν μπορει να μεινει απαρατηρητη.

    Αλλα εν πασει περιπτωσει, αυτο ειναι μονο ενα επιχειρημα. Μπορει να υπαρξουν κ αντιθετα… Αυτος ειναι ο σκοπος μια ορθολογης συζητησης.

    Η τελευταια ομως δεν μπορει να γινει ποτε, αν δεν ξερουμε γιατι μιλαμε. Αν τα πρωτοσελιδα των εφημεριδων αναγγελουν «ποινικοποιηση της κουκουλας» κ τα καναλια παιρνουν συνεντευξεις απο παιδια του γυμνασιου με hoodies παρουσιαζοντας τα ως εν δυναμει καταζητούμενους, κανενα βημα στο επιπεδο της πραγματικης πολιτικης δεν μπορει να γινει.

    Αν μας ενδιαφερει βεβαια…

  • nikoxy
    REPLY

    @contralegem:

    Δεν ξέρω τι εμπειρία έχετε από συλλήψεις διαδηλωτών. Υποθέτω όμως ότι γνωρίζετε νομικά, σαν νομικός.
    Θα σας πω όμως ένα τυπικό παράδειγμα.

    Α. Συλλαμβάνεται από το σωρό (οι συλλήψεις αυτού του είδους είναι οι συνηθέστερες) ένας διαδηλωτής ακάλυπτος. Φώναζε σύνθημα που μπορεί να θεωρηθεί περύβριση. Κατά τη σύλληψη, αντιστέκεται στοιχειωδώς, καλύπτει το κεφάλι του από τις γκλομπιές, προσπαθεί να αποφύγει τις σπρωξιές. Τελικά, συλλαμβάνεται και κατηγορείται για περιύβριση αρχής και αντίσταση κατά της αρχής. Στη δίκη, οι μοναδικοί μάρτυρες είναι οι αστυνομικοί. Λένε ότι βαστούσε λοστό και πετούσε πέτρες (τυπική μαρτυρία). Το δικαστήριο τα δεχεται.
    Τρώει Χ μήνες, κάνει έφεση και αφήνεται ελεύθερος.
    Στο εφετείο τρώει Ψ μήνες, με αναστολή, ή Ζ μήνες, εξαγοράσιμη ποινή, (πληρωνει) και αφήνεται ελεύθερος.

    Β. Συλλαμβάνεται από το σωρό ένας διαδηλωτής καλυμμένος με μαντήλι για προστασία από δακρυγόνα. Φώναζε σύνθημα που μπορεί να θεωρηθεί περύβριση. Κατά τη σύλληψη, αντιστέκεται στοιχειωδώς, καλύπτει το κεφάλι του από τις γκλομπιές, προσπαθεί να αποφύγει τις σπρωξιές. Τελικά, συλλαμβάνεται και κατηγορείται για περιύβριση αρχής και αντίσταση κατά της αρχής ΚΑΙ χρήση κουκούλας.
    Στη δίκη, οι μοναδικοί μάρτυρες είναι οι αστυνομικοί. Λένε ότι βαστούσε λοστό και πετούσε πέτρες (τυπική μαρτυρία). Το δικαστήριο τα δεχεται.
    Τρώει (Χ + Κουκουλα) μήνες, ΔΕΝ μπορεί να κάνει έφεση και ΦΥΛΑΚΙΖΕΤΑΙ.
    Στο εφετείο, τρώει (Ψ + ΚΟΥΚΟΎΛΑ) μήνες, ΔΕΝ ισχύει η αναστολή, ΔΕΝ μπορεί να εξαγοράσει την ποινή, και ΦΥΛΑΚΙΖΕΤΑΙ πάλι.

    ΕΡΩΤΗΣΗ
    Ποια η αποχρώσα διαφορά μεταξύ Α και Β? Η κουκούλα.
    Ο τρόπος σύλληψης είναι τυπικός. Οι τέτοιες δίκες διεξάγονται επίσης τυπικά. Συχνά οι μάρτυρες αστυνομικοί πέφτουν σε αντιφάσεις, δεν «θυμούνται» ακριβώς, ή δεν καταφέρνουν να αναγνωρίσουν τον κατηγορούμενο, και συχνά δεν προσέρχονται καν. ΟΙ δικογραφίες είναι μαζικές και τυποποιημένες. Επίσης σχετικά συχνά (εξαρτάται από το πολιτικό κλίμα) τα δικαστήρια αθωώνουν λόγω έλλειψης πειστηρίων.
    Μετά την ψήφιση του τρομονόμου (αντιτρομοκρατικού), μπορεί να κατηγορηθούν διαδηλωτές (με την παραπάνω τυπική διαδικασία σύλληψης από το σωρό) βάσει του τρομονόμου. Συνέβη στη Λάρισα σε έφηβους, κατά τα Δεκεμβριανά.

    Αν είσθε νομικός, ρωτήστε συναδέλφους με παρόμοια πείρα να σας πούν.

  • Δύστροπη Πραγματικότητα
    REPLY

    contralegem ο Νίκος Ξυδάκης στο τελευταίο του ποστ εκφράζει κάποιες πολύ βάσιμες αντιρρήσεις σε σχέση με τα νέα μέτρα για την καταστολή της πολιτικής βίας.

    Ως κάποιος που έχω κάποια εμπειρία από διαδηλώσεις μπορώ να επιβεβαιώσω δυστυχώς τα οσα λέει ο Νικος, πολλές φορές η αστυνομία δρα έτσι ακριβώς, αν όχι ακόμα χειρότερα. Εαν δε, λάβουμε υπόβη ότι είναι ένα σώμα δυστυχώς εθισμένο σε μεγάλο βαθμό στην αυθαιρεσία και την έλλειψη σεβασμού προς την ίδια την νομιμότητα, που υποτίθεται ότι προστατεύουν, τότε είναι πολύ εύλογο να φοβάται κανείς πως η διάταξη για την κουκούλα θα αυξήσει και άλλο την αυθαιρεσία τους απέναντι των πολιτών που διαμαρτύρονται. Δεν θα είναι δα και τόσο δύσκολο άλλωστε να σου φορτώσουν καμμια κουκούλα πάνω στην αναμπουμπούλα, το έχουν κάνει με τσάντα γεμάτη μολοτωφ, η κουκούλα θα τους μαράνει? Και αν το κάνουν αυτό, αυτός που θα έχουν συλλάβει θα αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα και άντε να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας.

    Μια παράπλευρη ζημιά, που κατά πάσα πιθανότητα θα προκαλέσει η εφαρμογή αυτής της διάταξης, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τα παραπάνω, είναι πως θα συμβάλλει στο να πυκνώσουν οι τάξεις των κουκουλοφόρων (των πραγματικών κουκούλοφόρων αυτή τη φορά!) αντί να μειωθούν, με την συνεπακόλουθη φυσικά αύξηση των κρουσμάτων πολιτικής βίας που θα επιφέρει αυτή η αύξηση των αριθμών τους.

    Επίσης να θίξουμε και το ζήτημα της άλλης διαταξής που αναφέρεται στην μετατροπή της εξύβρισης δημόσιου λειτουργού σε αυτόφωρο αδίκημα.

    Θέτω εδω ένα παράδειγμα προς συζήτηση προκειμένου να καταδείξω τις πολλαπλές αρνητικές ενέργεις που θα έχει τυχόν εφαρμογή αυτής της διάταξης. Και να σημειώσω πως την θεωρώ πολύ πιο επικίνδυνη από την πρωτη που αφορά τις κουκούλες.

    Έστω ότι γίνεται διαδήλωση και ένα μέρος των διαδηλωτών αποφασίζει κάποια στιγμή να φωνάξει εναντίον της αστυνομίας το πασίγνωστο σύνθημα, μπάτσοι-γουρούνια-δολοφόνοι. Λαμβάνοντας πάντα υπόψη ότι η εξύβριση δημόσιου λειτουργού είναι αυτόφωρο αδίκημα η αστυνομία έχει μπροστά της δύο επιλογές: Πρώτον, να μην κάνει τίποτα (που είναι και το πιο πιθανό). Εαν δεν κάνει τίποτα περνάει το μήνυμα στους διαδηλωτές και σε όποιον άλλο πως η εφαρμογή των νόμων είναι επιλεκτική και όχι υποχρεωτική για όλους. Περιττό να πούμε πως μια τέτοια δράση (ή μάλλον αδράνεια) θα ενισχύσει και άλλο το κλίμα της διάχυτης ανομίας από το οποίο ηδη πάσχουμε σαν χώρα. Εαν κάτι χρειαζόμαστε είναι μείωση αυτού του κλίματος, όχι ενίσχυσή του.

    Η δεύτερη εκδοχή είναι πως η αστυνομία όντως θα επιχειρήσει να συλλάβει τους διαδηλωτές που την βρίζουν. Εαν αποφασίσει να δράσει έτσι, αυτή καθευτή η απόπειρα να συλλάβει αυτούς που βρίζουν είναι παρα πολύ πιθανό πως θα οδηγήσει σε ένα σωρό βιαιότητες (καταστροφές περιουσιών, πυρπολήσεις αυτοκινήτων, τραυματισμοί, ενδεχομένως και σοβαροί και ποιός ξέρει τι ακόμα) οι οποίες βιαιότητες, εαν δεν επενεβαινε, δεν θα λάμβαναν χώρα!

    Έτσι λοιπόν βλέπουμε ότι αυτή καθεαυτή η δράση της αστυνομίας για να συλληφθούν αυτοί που παραβιάζουν μία ήσσονος σημασίας διάταξη, είναι εξαιρετικά πιθανό να οδηγήσει σε μία μείζονος σημασίας διασάλευση της έννομης τάξης.

    Γιάννης

  • Γαριβάλδι
    REPLY

    Πρός Δύστροπη Πραγματικότητα: «Μια παράπλευρη ζημιά, που κατά πάσα πιθανότητα θα προκαλέσει η εφαρμογή αυτής της διάταξης, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τα παραπάνω, είναι πως θα συμβάλλει στο να πυκνώσουν οι τάξεις των κουκουλοφόρων»…
    Δηλαδή η πύκνωση της εν λόγω τάξης είναι συνέπεια αντίδρασης και δεν έχει βαθύτερα κοινωνικά αίτια; Γιατί άλλα ακούμε σήμερα από τούς «αναλυτές».
    Όσο για το δίλημμα της Αστυνομίας, έχω να πω ότι οι παρενέργειες της απάθειας και της μη επέμβασης είναι ήδη γνωστές αφενός, αφετέρου η τυχόν επέμβασή της δεν θα αλλάξει σημαντικά τις ήδη «προγραμματισμένες» παραβατικές ακρότητες. Αλλιώς θα πρέπει να δεχθείς ότι τα σπασίματα και οι βανδαλισμοί που έγιναν ήταν αποτέλεσμα συνεχών κατασταλτικών επεμβάσεων της Αστυνομίας! Ψιλο- αντίφαση?
    Εν κατακλείδι, απορία μου είναι προς εσέ αλλά και πρός τούς περισσότερους νουνεχείς σχολιαστές (και με πείρα σε πορείες κ.α.) πως εστιάζετε αποκλειστικά στο νομικό του όλου ζητήματος και στη διοικητική διαχείριση της κρίσης (ως εάν να είμασταν όλοι διοικητικοί, νομικοί ή υπηρεσιακοί παράγοντες) και παραγνωρίζετε το ουσιώδες (από την πλευρά της εξεγερσιακής αμφισβήτησης που, κατά τα άλλα, μερικοί εξ υμών θεωρείτε ότι συντάσσεσθε), ότι δηλαδή, όπως προσπάθησα να αναφέρω και στο προηγούμενο post μου, η «κουκούλα» σαν επαναστατική πρακτική έχει συγκεκριμένες, βαθύτατα αρνητικές συμπαραδηλώσεις…

    Ξέρετε κάτι (;)…η Κυβέρνηση αλλάζει, οι Νόμοι αλλάζουν, οι αναλύσεις μας δεν έχουν και τόση σημασία….όμως η σημασιολογία της «κουκούλας» έχει να πει για τούς νέους και εμάς πολύ περισσότερα πράγματα από τις νομικές έριδες για το «ορθόν» ή όχι του πράγματος.

  • anasthod
    REPLY

    Αυτό το οποίο διαπίστωσα στο παιχνίδι-προσομείωση SimCity Societies, ήταν η αύξηση της εγκληματικότητας, παράλληλα με την οικονομική ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής στην πόλη. Ανέγειρα σχολεία για όλους, λογής εκπαιδευτικά ιδρύματα, βιβλιοθήκες, ερευνητικά κέντρα από ιατρική και οικονομία μέχρι και αστροφυσική, στέγη για φτωχούς και πλούσιους, από καλύβες μέχρι ουρανοξύστες. Φρόντισα να υπάρχουν άφθονες αγροτικές εκτάσεις, ιατρεία διάσπαρτα και νοσοκομείο, καταστήματα για κάθε βαλάντιο, άφθονοι χώροι αναψυχής, πάρκα, συντριβάνια, δημόσιοι υπαίθριοι χώροι για τα παιδιά, αθλητικές εγκαταστάσεις, ειδυλιακά νεκροταφεία, mass culture διασκέδασης. Αφιέρωσα εκτάσεις γης στην κατασκευή ενεργειακών μονάδων με σεβασμό προς το περιβάλλον, μοίρασα δημόσια μέσα συγκοινωνίας και στάσεις σε όλη την πόλη, τοποθέτησα αρκετά σύμβολα διαλογισμού κάθε θρησκείας πιστό και πόσα ακόμη ανδραγαθήματα τα οποία μού διαφεύγουν. Η σημαντική λεπτομέρεια: διέθεσα ένα μόνο αστυνομικό τμήμα στην πόλη με αρκετά alarm spots σε όλη την αστική και αγροτική έκταση. Κι όμως, ο πληθυσμός περί τις 10.000 κατοίκους ανικανοποίητος, ο δείκτης εγκληματικότητας υψηλός..

  • Δύστροπη Πραγματικότητα
    REPLY

    «Δηλαδή η πύκνωση της εν λόγω τάξης είναι συνέπεια αντίδρασης και δεν έχει βαθύτερα κοινωνικά αίτια; Γιατί άλλα ακούμε σήμερα από τούς “αναλυτές”.»

    Η αύξηση του αριθμού των κουκούλοφόρων (πρόσεξε τις λέξεις, η αύξηση, όχι η ύπαρξή τους αυτή καθεαυτή) είναι αυτή στην οποία αναφέρομαι. Η αύξηση του αριθμού τους (εαν πάντα, λάβει χώρα αυτή η αύξηση) δεν προϋποθέτει κάποιο ιδιαίτερο κοινωνικό υπόστρωμα για να συμβεί. Η εφάρμογη της νέας διάταξης για τις κουκούλες, πάντα με την προϋπόθεση βέβαια ότι η αστυνομία θα κάνει κακή, αυθαίρετη χρήση αυτής της διάταξης, θα οδηγήσει πολύ άσχετο κόσμο στην φυλακή. Είναι αυτοί οι άσχετοι που κατόπιν θα πάνε τρέχοντας (ένα μέρος τους τουλάχιστον) στους κουκουλοφόρους. Αυτό λέω όλο και όλο.

    «Όσο για το δίλημμα της Αστυνομίας, έχω να πω ότι οι παρενέργειες της απάθειας και της μη επέμβασης είναι ήδη γνωστές αφενός, αφετέρου η τυχόν επέμβασή της δεν θα αλλάξει σημαντικά τις ήδη “προγραμματισμένες” παραβατικές ακρότητες. Αλλιώς θα πρέπει να δεχθείς ότι τα σπασίματα και οι βανδαλισμοί που έγιναν ήταν αποτέλεσμα συνεχών κατασταλτικών επεμβάσεων της Αστυνομίας! Ψιλο- αντίφαση?»

    Τόσο η υποαντίδραση όσο και η υπεραντίδραση της αστυνομίας είναι δυνατό, σε καταστάσεις όπου παραβιάζεται η έννομη τάξη, να επιφέρουν διατάραξη της τάξης πολύ ευρύτερη από αυτήν που θα λάμβανε χώρα εαν η αστυνομική αντίδραση ήταν ανάλογη με την περίσταση. Συνεπώς καμμία αντίφαση δεν υπάρχει.

    Οι καταστροφές και οι λεηλασίες που λάβανε χώρα στις 7 και 8 Δεκεμβρίου π.χ, εμπίπτουν σαφέστατα στην περίπτωση της τελείως ελλειπούς αντίδρασης της αστυνομίας.

    «απορία μου είναι προς εσέ αλλά και πρός τούς περισσότερους νουνεχείς σχολιαστές (και με πείρα σε πορείες κ.α.) πως εστιάζετε αποκλειστικά στο νομικό του όλου ζητήματος και στη διοικητική διαχείριση της κρίσης (ως εάν να είμασταν όλοι διοικητικοί, νομικοί ή υπηρεσιακοί παράγοντες) και παραγνωρίζετε το ουσιώδες (από την πλευρά της εξεγερσιακής αμφισβήτησης που, κατά τα άλλα, μερικοί εξ υμών θεωρείτε ότι συντάσσεσθε), ότι δηλαδή, η “κουκούλα” σαν επαναστατική πρακτική έχει συγκεκριμένες, βαθύτατα αρνητικές συμπαραδηλώσεις…»

    Γαριβάλδι να πω εδω πριν προχωρήσω, πως μου δίνεις την εντύπωση ότι με κατατάσσεις σε αυτούς οι οποίοι, άμεσα ή έμμεσα, επιδοκίμαζαν την βία που ξεχύθηκε τον Δεκέμβριο. Εαν αυτή είναι η εντύπωσή σου, είναι πλήρως εσφαλμένη. Ανήκω σε αυτούς που δεν πιστεύω στον όποιο «ιδεαλισμό» του Δεκεμβρίου του 2008. Ούτε και πιστεύω πως αυτές οι καφρίλες που είδαμε τότε συνιστούν «επανάσταση» ή κάποιου είδους «κίνημα». Εαν κάνεις τον κόπο και ανατρέξεις στα κείμενα που έγραψε ο Νικος τον Δεκεμβριο, θα διαπιστώσεις του λόγου το αληθές από τα ποστ που έγραφα με το όνομα Απογοητευμένος.

    Εαν πάλι η εντύπωσή μου είναι εσφαλμένη τότε θα σε παρακαλούσα να με διορθώσεις.

    Έχω πάει σε αρκετές διαδηλώσεις αλλά ποτέ δεν έχω φορέσει κουκούλα (ούτε και πρόκειται να φορέσω στο μέλλον) και αυτό γιατί πρώτον,δεν πήγαινα με σκοπό να προβώ σε παρανομίες και δεύτερον, βρίσκω απωθητική την κουκούλα. Μου προκαλεί δυσάρεστους συνειρμούς (οι βαθύτατα αρνητικέρς συμπαραδηλώσεις στις οποίες αναφέρεσαι) και δεν μου αρέσει καθόλου.

    Και όπως καταλαβαίνεις βέβαια η νέα διάταξη για τους κουκούλες κάθε άλλο παρα θα μειώσει τη χρήση τους.

    «η σημασιολογία της “κουκούλας” έχει να πει για τούς νέους και εμάς πολύ περισσότερα πράγματα από τις νομικές έριδες για το “ορθόν” ή όχι του πράγματος»

    Με το παραπάνω συμφωνώ (εαν πάντα το αντιλαμβάνομαι σωστά) αλλά παρόλα αυτά θα ήθελα σε παρακαλώ να επεκταθείς λίγο παραπάνω γιατι πιστεύω πως μία κουβέντα επι αυτού του θέματος θα είχε ενδιαφέρον. Ακόμα θα ήθελα να μου πεις ποιά είναι η γνώμη σου για τις νέες διατάξεις (κουκούλα και εξύβριση κρατικού λειτουργού).

    Γιάννης

  • Γαριβάλδι
    REPLY

    Πρός Δύστροπη Πραγματικότητα: εννοείται ότι έχω αντιληφθεί τη θέση σου για τα γεγονότα του Δεκέμβρη, όμως οι παρατηρήσεις μου αφορούν άλλους (ιδεολογικούς συνοδοιπόρους…)
    Όσο για τη συζήτηση περί κουκούλας, κάτι υπονόησα αρχικά. Μπορούμε να επανέλθουμε εν ευθέτω χρόνω..
    Για το Νόμο, τί να πώ? Κάθε κράτος έχει τούς Νόμους που αξίζει, τούς διανοούμενους που αξίζει και τούς αναρχικούς που αξίζει. Αυτά

  • Γαριβάλδι
    REPLY

    Κάτι ακόμη…
    Θεωρώ αξιόλογες τις παρατηρήσεις και τις θέσεις σου. Επίσης, τουλάχιστον εσύ απαντάς…Άλλοι βουβαίνονται…

Leave a Reply

Your email address will not be published.