image Η συμφωνία Πρωθυπουργού – Αρχιεπισκόπου έχει ιστορικά χαρακτηριστικά -Θέμα FM image Όταν υποφέρουν νοικοκυριά θα πρέπει για τα θαλασσοδάνεια των κομμάτων να δοθούν εξηγήσεις -στο ρ. Alpha

Συμφωνία για την εκκλησία: μην μένουμε στο «οικονομικό», έχει ιστορικό και συμβολικό περιεχόμενο -στο Κόκκινο

Στα Ραδιοφωνικό Σταθμό «Στο Κόκκινο» και στο δημοσιογράφο Νίκο Σβέρκο μίλησε ο Βουλευτής της Β΄Αθηνών του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης.

  • Για την καταβολή των αναδρομικών σε όσους πληρώνονται με ειδικά μισθολόγια – συνιστά παροχή;

Εκτός από την πολιτική εκτίμηση ότι είναι αναπλήρωση απολεσθέντων κι ανακούφιση για μεγάλες ομάδες, υπάρχει και το γεγονός ότι σε όλες τις περιπτώσεις έχουν προηγηθεί δικαστικές αποφάσεις είτε από το ΣτΕ είτε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η  εκτελεστική εξουσία πρέπει να συμμορφωθεί, αυτός είναι ο κανόνας. Δεν πρέπει να θεωρούμε την κίνηση αυτή ως κάποια «αγοραταξική» ενέργεια που αποδεικνύει βολονταρισμό. Είναι κάτι πολιτικά και θεσμικά δίκαιο.

Αυτή η επωδός περί παροχών τι ισχυρίζεται; ότι μετά από αυτόν τον τρομερό υφεσιακό κύκλο, με αποτελέσματα χειρότερα από πόλεμο, δεν θα πρέπει στο βαθμό που υπάρχει δημοσιονομική δυνατότητα να ανακουφιστούν μεγάλες ομάδες πληθυσμού; Δηλαδή, μεθαύριο που θα έχουμε κάποια κίνητρα για τους ελεύθερους επαγγελματίες ή κίνητρα για τις θέσεις των νεοεισερχόμενων στην αγορά, μέτρα δηλαδή που πέρα από τον κοινωνικό έχουν και αναπτυξιακό χαρακτήρα, δε θα πρέπει να τα εφαρμόσουμε;

Συνεπώς, ακατανόητα τα περί «παροχών». Τα μέτρα αναφέρονται σε αποφάσεις του κράτους δικαίου, δίνουν ώθηση στην οικονομία και αφήνουν στίγμα στην κοινωνία.

  • Για τη συμφωνία με την Εκκλησία της Ελλάδος

Οι απόψεις μου, όπως τις έχω εκφράσει σε ανύποπτο χρόνο, είναι βασισμένες σε συζητήσεις με τους ανθρώπους της εκκλησίας για τις πιθανές λύσεις και σε μελέτη των δεδομένων.

Θεωρώ ότι είναι η αρχή μιας μεγάλης συμφωνίας που θα λάβει μορφή νόμου, ενός «κονκορδάτου» που θα ρυθμίσει τα οικονομικά της εκκλησίας. Νομίζω ότι ένα τέτοιο ξεκαθάρισμα θέλει χρόνο και κόπο. Από τη δε εκκλησία, η διαρκής αυτοτέλεια θα απαιτήσει εσωτερική αναδιάρθρωση.

  • Για τους ιερείς

Συμμερίζομαι όταν ακούω ότι οι ιερείς θέλουν να διασφαλίσουν τα δικαιώματά τους. Δεν μπορεί να ακούγεται παντοδύναμη μόνο η φωνή των αρχιερέων. Η  παράδοση της Εκκλησίας της Ελλάδας και της ορθόδοξης εκκλησίας είναι ο συνοδικός χαρακτήρας, η συλλογική λήψη αποφάσεων, ένας δημοκρατικός τρόπος. Ως το 1940 και τα εκκλησιαστικά συμβούλια των ενοριών συνέβαλαν στην εκλογή των εφημερίων, με κληρικολαϊκή διαδικασία και η εκλογή του επισκόπου επηρεαζόταν. Αυτό έχει πλέον πάψει.

Στον ενάμισι αιώνα συγκρότησης της αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Ελλάδας η Ελληνική Πολιτεία διαρκώς εκδημοκρατίζεται, δεν έχει πια βασιλιά, λειτουργεί πλήρως ο κοινοβουλευτισμός. Όλο το κοινωνικό σώμα επηρεάζεται από μία προοδευτική, δημοκρατική νομοθετική πλαισίωση. Αντιθέτως, η Εκκλησία της Ελλάδας γίνεται όλο και πιο συγκεντρωτική, οι αποφάσεις παίρνονται μόνο από την ιεραρχία, χωρίς να συμμετέχει πουθενά ο λαός. Το παράδειγμα είναι η αρχαία Εκκλησία με τις κληρικολαϊκές συνελεύσεις, οι μητροπόλεις της Διασποράς που υπάγονται στο Πατριαρχείο κι όπου ακούγεται η φωνή του λαού κατά την εκλογή των επισκόπων με κάποιους τρόπους. Η Εκκλησία της Κύπρου που είναι αρχαία, είναι άλλο παράδειγμα. Έχει λόγο ο λαός στην εκλογή των επισκόπων.

Θα πρέπει να λαμβάνεται από την Εκκλησία σοβαρότατα υπόψη η φωνή και οι ανάγκες των ιερέων. Και στο Ταμείο, τη διαχείριση, θα πρέπει οι ιερείς, το Συνέδριο των Πρεσβυτέρων να έχουν βαρύνοντα, αποφασιστικό λόγο. Αυτή είναι η έγνοια και η μέριμνα των ανθρώπων που συγκροτούν την Εκκλησία. Δεν είναι μόνο οι αρχιερείς η Εκκλησία, είναι πάντες οι βαπτισθέντες, δηλαδή και οι πιστοί.

  • Για την ανασυγκρότηση της εκκλησίας

Συνεπώς πρέπει πρωταρχικά η Εκκλησία να ανασυγκροτηθεί με συνοδικούς και δημοκρατικούς όρους, να είναι κοντά στην συνοδική της παράδοση που φτάνει στα βάθη των αιώνων και στην πρωτοχριστιανική εκκλησία. Ήταν ζωντανή ως και τον 20ο αιώνα αυτή η παράδοση. Πρέπει επίσης να βρίσκεται εντός του ιστορικού πλαισίου: ζούμε σε μία δημοκρατική ανοιχτή κοινωνία, όπου οι συλλογικές αποφάσεις και η διαφάνεια είναι εκ των ων ουκ άνευ. Η πολιτεία με τη θέσπιση του νόμου που θα διατυπώσει τη συμφωνία μπορεί να θέσει το πλαίσιο που θα προστατεύσει τους ιερείς.

Ένα «σύμφωνο συμβίωσης»της εκκλησίας με τις κοσμικές εξουσίες έχει γίνει και σε άλλες χώρες, πολλές. Αυτή είναι η υποχρέωση της πολιτείας.

Από κει και πέρα μέσα στους κόλπους της Εκκλησίας πρέπει να γίνει και μία πνευματική – πολιτική συζήτηση για αναδιάρθρωση, εκσυγχρονισμό, επάνοδο στο συνοδικό, δημοκρατικό χαρακτήρα της συγκρότησής της. Αυτό είναι και το βαθύτερο νόημα της συμφωνίας. Όλοι μένουν στα οικονομικά στοιχεία επειδή μας διατρέχει ένα οικονομισμός λόγω της κρίσης και της μεγάλης ύφεσης… Αλλά τέτοιες συμφωνίες έχουν μεγάλο ιστορικό και συμβολικό περιεχόμενο, προκαλούν αναδιατάξεις που θα φανούν με τον χρόνο.

Η Εκκλησία μπαίνει στην αρχή ενός νέου ιστορικού κύκλου. Θα πρέπει με την βοήθεια της Πολιτείας και των νουνεχών στους κόλπους της να συγκροτηθεί στην κατεύθυνση και της πνευματικής αυτοτέλειας, πέραν της οικονομικής.

===

Το ρεπορτάζ του σταθμού και το ηχητικό απόσπασμα, εδώ.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Στοιχεία επικοινωνίας
Twitter