image Πειστική ηγεμονική αριστερή στρατηγική για την ανάσχεση της Ακροδεξιάς -στην Αυγή image Οι εκκλησιαστικοί και παραεκκλησιαστικοί ανταγωνισμοί σωματείων και δελφίνων καλό είναι να καταλαγιάσουν

Αρκετά ριζοσπαστική και δυνάμει ιστορική η μεταρρύθμιση που επιχειρείται με αμοιβαία συμφωνία εκκλησίας και πολιτείας -στο ρ. 247

Με τους δημοσιογράφους Αντώνη Φουρλή και Στέλλα Γκαντώνα στο ραδιόφωνο 247 μίλησε ο βουλευτής Β’ Αθηνών το ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης.

  • Σας ικανοποιεί το modus vivendi που φαίνεται να έχει βρεθεί μεταξύ κυβέρνησης και εκκλησίας; Είναι ό,τι οραματιζόταν ο ΣΥΡΙΖΑ πριν από 2-3 χρόνια;

Σε κάποιες περιπτώσεις ο ΣΥΡΙΖΑ άλλα πράγματα ονειρευόταν και άλλα υποχρεώθηκε να πράξει από τη στιγμή που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας. Υπάρχει απόσταση μεταξύ οράματος και εφαρμογής, τι μπορεί να εφαρμοστεί, σε αρκετές περιστάσεις. Ο ίδιος ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αλλάξει. Δεν είναι ο ίδιος με εκείνον του 2008 ή του 2012, διότι αλλάζει η πολιτική πραγματικότητα, αλλάζουν οι ανάγκες και κυρίως το πλαίσιο δυνατοτήτων στο οποίο μπορείς να κινηθείς.

Ο χωρισμός εκκλησίας – κράτους επιχειρείται αυτή τη στιγμή σε δύο επίπεδα. Το ένα είναι η ενσωμάτωση κάποιων μετριοπαθών διατυπώσεων στη συνταγματική αναθεώρηση και το δεύτερο παίρνει τη μορφή θα έλεγε κανείς ενός «κονκορδάτου», μιας μεγάλης συμφωνίας μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας, η οποία κατά τη γνώμη μου είναι πολύ ουσιαστική. Η συμφωνία απαιτεί την ψήφιση νόμου. Είναι ένα σημαντικό βήμα σήμερα, το οποίο μελλοντικά μπορεί να αποβεί ακόμα σημαντικότερο.

  • Χωρισμό πάντως δεν έχουμε, διακριτούς ρόλους έχουμε.

Πρέπει να ορίσουμε πώς εννοούμε τον χωρισμό. Ο χωρισμός σε απόλυτο βαθμό ισχύει μόνο στη Γαλλία ως προϊόν της Γαλλικής Επανάστασης και των μετεξελίξεων της Γαλλικής Δημοκρατίας. Σε όλα τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη υπάρχουν διάφορες μορφές σχέσης και διαφορετικοί βαθμοί εναγκαλισμού κράτους και εκκλησίας.

Στη βόρεια Ευρώπη οι προτεσταντικές εκκλησίες είναι πολύ περισσότερο ενσωματωμένες στο κράτος από ότι στην λατινογενή και ρωμαιοκαθολική νότια Ευρώπη στην οποία από πολύ νωρίς, πριν σχηματιστούν τα εθνικά κράτη, η παπική εκκλησία είχε διαμορφώσει δική της φυσιογνωμία, δική της κρατική οντότητα, ακόμα και με στρατό. Είναι πολύ διαφορετικές οι ιστορικές αναφορές και οι ιστορικές εξελίξεις. Στην Ανατολή έχουμε το σχηματισμό αυτοκέφαλων εκκλησιών σχεδόν ταυτόχρονα ή λίγο αργότερα από τους σχηματισμούς των κρατών. Πρέπει να βλέπουμε τα ζητήματα στο ιστορικό τους βάθος.

Η μεταρρύθμιση που επιχειρείται στην συνταγματική αναθεώρηση είναι μια μετριοπαθής μεταρρύθμιση. Είναι όμως αρκετά ριζοσπαστική και δυνάμει ιστορική μεταρρύθμιση αυτή που επιχειρείται με την αμοιβαία συμφωνία εκκλησίας πολιτείας στα περιουσιακά και τη μισθοδοσία της εκκλησίας.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Στοιχεία επικοινωνίας
Twitter