Η κατάρρευση ως θαύμα Ευρώπη χωρίς δημοκρατία;

Το φάσμα του παρία

Η κυβέρνηση συνεργασίας Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, που συμφωνήθηκε χθες, έδωσε τέλος στην αγωνία των τελευταίων ημερών: δεν πάμε στην Ανατολή και στη δραχμή, τουλάχιστον όχι τώρα. Τα διεθνή ΜΜΕ ήδη ταξιδεύουν για Ιταλία, στον κυρίως όγκο της χιονοστιβάδας ευρωπαϊκού χρέους. Μένουμε μόνοι, ενώπιον της δανειακής σύμβασης, για την οποία ξέρουμε ελάχιστα, με μια εξαρθρωμένη χώρα κι ένα κουρασμένο πολιτικό σύστημα, το οποίο με την ψυχή στα δόντια θα παλέψει να υπάρξει υπό επιτροπεία, μέσα σε μια κοινωνία όλο και πιο φτωχή, όλο και πιο καχύποπτη. Θα προσπαθήσει να κυρώσει τη συμφωνία και τα παρελκόμενά της, να αποσπάσει την περίφημη 6η δόση, να συντάξει προϋπολογισμό και να οδηγήσει της χώρα σε εκλογές.

Η χθεσινή μέρα εσήμανε το τέλος της κυβέρνησης Παπανδρέου, αλλά όχι και το τέλος του κυβερνητικού ΠΑΣΟΚ. Το εφτάψυχο ΠΑΣΟΚ αντί να πτοηθεί από το χάος που προκάλεσε εντός και εκτός συνόρων το δημοψήφισμα του γνησίως χαοτικού αρχηγού του, το εκμεταλλεύτηκε και  επέζησε. Ακριβώς στο οριακό σημείο, στο σημείο θραύσεως της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας του, όταν θα έπρεπε να κυρώσει επαχθείς όρους του δευτέρου Μνημονίου και να λάβει νέο κύκλο επώδυνων μέτρων, απέσεισε μέρος της ευθύνης του και το εναπόθεσε στους ώμους της Νέας Δημοκρατίας. Ο Αντώνης Σαμαράς, δεχόμενος αφόρητες πιέσεις για την αντιμνημονιακή του στάση, εντός και εκτός Ελλάδος, υπέκυψε και συναίνεσε για μια μεταβατική κυβέρνηση. Δεν μπόρεσε να αγνοήσει τον διάχυτο φόβο του κόσμου για άτακτη χρεοκοπία. και δεν μπόρεσε, καθώς φαίνεται, να επιβάλει την αρχική του ελάχιστη ατζέντα, που θα περιόριζε τη φθορά του και θα έφερνε γρήγορη κάλπη.

Το κλίμα που διαμορφώθηκε μετά την νύχτα των Καννών ήταν τρομοκρατικό: Μέρκελ-Σαρκοζί απείλησαν ουσιαστικά με αποπομπή της Ελλάδας από την ευρωζώνη και την Ε.Ε., κάτι που για τους κατάκοπους και ήδη φοβισμένους Ελληνες ισοδυναμεί με πολιτισμική κατάρρευση, πλάι στην ήδη βιωμένη φτώχεια και πληβειοποίηση. Η εθνική ταπείνωση των Καννών πυροδότησε μνήμες υπανάπτυξης και υποτέλειας, αλλά κι έναν ζωώδη φόβο: ο αποσυνάγωγος των αγορών μετατρέπεται σε παρία της Ευρώπης. Στην επώδυνη υλική εμπειρία του 2010-11 και την ανασφάλεια για το μέλλον προστέθηκε το λαβωμένο φαντασιακό. Θα τις θυμόμαστε αυτές τις ώρες, ιδίως τη νύχτα των Καννών.

Το δεύτερο Μνημόνιο φιλοδοξεί να ρυθμίσει τον οικονομικό-πολιτικό βίο σε βάθος δεκαετίας. Σύμφωνα με όσα είδαμε από το πρώτο Μνημόνιο, το σοκ θα συνεχιστεί και η κοινωνία θα συνεχίσει να αντιδρά, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Δεν γνωρίζουμε πώς και πόσο θα ισχύσει το Μνημόνιο, πώς θα επιζήσει το ευρώ, πόσο θ΄ αντέξουν Ιταλία και Ισπανία. Για την Ελλάδα πάντως ξέρουμε ότι από σήμερα αρχίζει το τέλος των μεγάλων αστικών κομμάτων και της κυριαρχίας τους, όπως την ξέραμε από το ’74. Καθώς θα μετασχηματίζεται η κοινωνία του Μνημονίου και θα τήκονται τα υπάρχοντα μεσοστρώματα, θα αναδύονται νέα κοινωνικά υποκείμενα, με νέα αυτοσυνείδηση, νέες ανάγκες, που θα αναζητούν άλλους φορείς πολιτικής έκφρασης. Ούτε καλύτερους ούτε χειρότερους, απλώς άλλους.

no comments
  • Ανώνυμος
    REPLY

    Προτείνουμε «μη κληρονομική αριστοκρατία» – όπου η έννοια άριστος θα έχει αποκλειστικά και μόνο ποιητική υπόσταση. Ιερή κεφαλή της ποιητικής κυβέρνησης θα είναι η Μούσα, που θα συμβολίζει τη «Μητρίδα», η οποία θα αντικαταστήσει την αντιποιητική και στείρα έννοια της «Πατρίδας». Οι πάσης φύσεως και τάξεως κρατικοί αξιωματούχοι, θα χρίζονται ιππότες στο όνομα της Μούσας ενώ το ελληνικό δημόσιο, θα διαρθρωθεί σε ιπποτικά τάγματα με αρχιέρειες. Οι Έλληνες ιππότες-ποιητές θα καλούνται να αποδεικνύουν ότι είναι ικανοί να προσφέρουν με ερωτικό πάθος τη ζωή τους για τη Μητρίδα, ενώ η ενσάρκωσή της, η Ιερή Μούσα (και οι αρχιέρειές της) θα ζουν ασκητικά (αποτελώντας πρότυπο ζωής) και όλη τους η ζωή θα είναι μια προσφορά στους ψυχικά και ποιητικά αδύνατους, μέσω των ιπποτών τους. Θα είμαστε μια συμπαγής ποιητική γροθιά ενός επίγειου παραδείσου. Ή θα ζήσουμε ποιητικά ελεύθεροι ή θα πεθάνουμε.

    (καλά, μη βαράτε, ένα αστείο έκανα)

  • Ανώνυμος
    REPLY

    Συνέχεια αστείου:

    Οι αποφάσεις της ποιητικής ουσίας (και όχι εξ-ουσίας) θα λαμβάνονται επί τη βάσει της θετικής συναίσθησης των ποιητικών (ηθικών – αισθητικών) αξιών η οποία και θα αντικαταστήσει το σεβασμό επί τη βάσει της αρνητικής συναίσθησης των συνεπειών του νόμου που ισχύει ακόμα στις βάρβαρες μέρες μας και φέρεται ως «αρετή». Οι αποφάσεις θα στηρίζονται στην ποιητική θεοπνευστία (αποδεσμευμένη από οποιαδήποτε θεολογία) ώστε να εξασφαλίζεται η ορθή επιλογή σε κάθε περίπτωση, αντί να ακολουθείται πιστά η αυταρχική διαδικασία, με αναγωγή σε κώδικες ή περιλήψεις δεδικασμένων.

Leave a Reply

Your email address will not be published.