Η Τουρκία μπλοκάρει και ελληνικά WordPress Blogs Τέχνη εντός-εκτός

Zoniana Pulp Fiction: Η εποχή της περιφρόνησης

H αυτόνομη περιοχή των Ζωνιανών προσφέρει την πιο ακραία εκδοχή της ανομίας και της βίας: τα προσφέρει ως θέαμα, ένα kitsch υβρίδιο Αγριας Συμμορίας, Αστερίξ και Ζορμπά. Από τα καταγωγικά θεάματα όμως το ριάλιτι Ζωνιανά κρατά μόνο τις γραφικές λεπτομέρειες, ό,τι μυθολογείται ως μαγκιά και λεβεντιά· και απορρίπτει το ρίσκο, τη θυσία, την ειλικρίνεια, την ολιγάρκεια, την απόγνωση ή τον οίστρο. Το ριάλιτι Ζωνιανά είναι εντέλει ένα Pulp Fiction: η βία αισθητικοποιείται, κρύβει τα ειδεχθή της κίνητρα, και εμμέσως αποθεώνει την απληστία, τον ατομικισμό του πιστολά και την οργάνωση ανά φυλές μπρατσωμένων.

To ιδιόρρυθμο αυτό ριάλιτι ωστόσο, παρότι ακραίο, δεν είναι μεμονωμένο. Δείχνει κάτι για τη γενικευμένη ροπή προς ανομία και περιφρόνηση του δημόσιου χώρου. Ο καθημερινός λόγος είναι γεμάτος από μαφίες; Μαφία του πετρελαίου, μαφία των χωματερών, μαφία των νεκροταφείων, μαφία των ταξί, των παρκαδόρων, των οικοπεδοφάγων, των λατομείων, των νυχτερινών κέντρων, των δουλεμπόρων. Και παραλλήλως οι διεφθαρμένοι του κρατικού μηχανισμού που εξυπηρετούν και συγκαλύπτουν: στις εφορείες, στις πολεοδομίες, στην αστυνομία, στα δικαστήρια. Ποιος αμφισβητεί ότι υπάρχουν και δρούν τέτοια κυκλώματα;

Ασφαλώς δεν υπάρχει τέλεια κοινωνία. Απαιτούμε όμως δημοκρατική και ευνομούμενη κοινωνία, βιώσιμη. Με πολίτες που συμβιώνουν βάσει συνομολογημένων κανόνων, με κοινά αποδεκτό ένα μίνιμουμ παραδοχών. Οταν η κοινωνία αποσκιρτά από τα αυτονόητα και τα συνομολογημένα, όταν το κοινό αξιακό σύστημα (το μίνιμουμ…) καταρρέει, όταν ο ισχυρός ή ο καταφερτζής εμφανώς παρακάμπτει το νόμο, τότε και η υπόλοιπη κοινωνία, απογοητευμένη ή ματαιωμένη, πάντως ανίσχυρη και σίγουρα λαμβάνουσα το νέο μήνυμα, αναζητεί άλλες μορφές οργάνωσης, άλλη από την κοπιώδη δημοκρατία της ευθύνης, της τιμής και της διαφάνειας. Τότε η κοινωνία οργανώνεται ανά φυλές και μαφίες, ανά οικογένειες και κλαν· δίκαιο παράγουν το χρήμα και το όπλο.

Ασφαλώς τα Ζωνιανά, τα όποια Ζωνιανά, δεν τα παράγει ευθέως η κρατούσα πολιτική τάξη. Αλλά αυτή τα ανέχεται, δεν τα θέτει εντός του πεδίου οράσεως· και η ανοχή εν τοιαύτη περιπτώσει ενθαρρύνει. Εκτρέφει. Ως εκ τούτου, η εντός νομιμότητας κοινωνία, οι πολίτες που πληρώνουν φόρους και ιδρώνουν καθημερινά, δικαιούνται να αναρωτηθούν και να ζητήσουν ευθύνες. Αναρωτιούνται για την πολιτική τάξη, που οργανώνεται κι αυτή σταδιακά σαν συντεχνία, σαν ιδιότυπο κλαν· αναρωτιούνται για την τροπή του δημόσιου βίου προς την γενικευμένη περιφρόνηση. Και αναζητούν ευθύνες πια και από τους εαυτούς τους.

buzz it!

no comments
  • sofistis
    REPLY

    Εγώ νομίζω ότι μία σημαντική πλευρά του θέματος είναι η λεγόμενη κουλτούρα των όπλων που η γκάμα της είναι πολύ μεγάλη: από την επιβεβαίωση του ανδρισμού έως το έγκλημα.. Υπάρχει και σχετική έρευνα..

  • ilias
    REPLY

    Νάταν μια η νεφελοτέτοια καλά θάταν αλλά είναι πολλές. Κια από που να φυλαχτείς…
    Καλά τα λέει ο Νίκος αλλά ξέχασε να βάλει στη λίστα με τις μαφίες και τη μαφία των μπλόγκερς…

  • scholarios
    REPLY

    O Zonianitikos Ymnos

    «Σύναξη πάλι εκάμανε οι Ζωνιανοί στον Άδη.

    Τους κάλεσαν οι 17 που πέσανε στ’ Αρκάδι

    Καλούν και τσ’ άλλους Ζωνιανούς από τη Θεσσαλία

    Θράκη Μωριά και Ρούμελη και τη Μακεδονία

    Ήπειρο Κρήτη και νησιά και τη Μ. Ασία

    όσους για την πατρίδα μας γενήκανε θυσία.

    Γιατί στην επικράτεια δεν είναι ούτε στρέμμα

    που να μην το ποτίσανε οι Ζωνιανοί με αίμα.

    Για να μπορούμε σήμερο ελεύθερα να ζούμε

    κι αιώνια τη μνήμη τους ως πρέπει να τιμούμε.»

  • asaverle
    REPLY

    Τι λες μωρέ scolarie; Τί ύμνος είναι τούτος πάλι; Μήπως ήπιες τίποτα…παράνομο; Είναι και της μοδός τελευταία το θέμα βέβαια.. Βλέπω και ορισμένους μπλόγκερς που άλλη δουλειά δεν κάνουν παρά να σπαμάρουν…σχετικές έρευνες! Βλέπω πλήρη υπευθυνότητα δείχνουν πάνω σε ένα τόσο σημαντικό θέμα.

    @ ilias
    Αυτό που είπες για την μαφία των μπλόγκερ με κάλυψε πλήρως. Ετοιμαζόμουν να πω το ίδιο. Το πράγμα, δυστυχώς, έχει καταντήσει αηδιαστικό. Για ένα μάτσο «hits»!

  • Μάνθος
    REPLY

    Τώρα χωρίς πλάκα, νομίζω πως θα πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε σοβαρά τη (μερική) αυτονομία του νησιού μας, σαν απόρροια μιας αλλαγής της πολιτειακής δομής της χώρας, σε ομοσπονδία. Είναι εξοργιστικό να βλέπουμε μπάτσους από την Αθήνα να το παίζουν ράμπο με κουκούλες και να τρομοκρατούν παιδιά και γέρους. Είναι επίσης εξοργιστική η αδιαφορία του αθηνοκεντρικού κράτους για την ελληνική επαρχία γενικότερα, η οποία έχει βέβαια συμβάλλει στο να παρατηρούμε αυτά τα άθλια φαινόμενα, σε πολλές απομονωμένες και απαξιωμένες περιοχές της παρτίδας μας.
    Από την άλλη η Κρήτη θα μπορούσε να διαθέτει τους απαραίτητους πόρους για την οικονομική της ανάπτυξη πολύ εύκολα, αν παρέμενε ένα -ακόμα και μικρό μέρος- από τους φόρους που παράγονται στο νησί (μόνο το φπα 20% από τις δαπάνες του κάθε τουρίστα κάθε χρόνο, είναι ένα τεράστιο ποσό). Αυτό είναι εφικτό σε μια ομοσπονδία, όπως είναι εφικτή και η νομοθετική κατοχύρωση των ιδιαίτερων πολιτιστικών μας εκδηλώσεων (όπως αυτό της οπλοχρησίας σε πανηγυρικές εκδηλώσεις).
    Κακά τα ψέμματα, έχουμε το δικαίωμα στην πρόοδο όπως και οι κάτοικοι της Αθήνας. Δηλαδή οι Γερμανοί, οι Ελβετοί και όλοι οι άλλοι ευρωπαϊκοί λαοί που έχουν ομοσπονδιακή δομή στη χώρα τους τι το μεμπτό έχουν; Αν μη τι άλλο, θα γούσταρα πολύ να βλέπω μια σημαία με την Κρήτη, δίπλα στην Ελληνική και τη σημαία της Ε.Ε.

Leave a Reply

Your email address will not be published.