Υπό την σκιάν της Ακροπόλεως Δύο κυριαρχίες, δύο ιθαγένειες, τι κράτος;

Το συμβολικό κεφάλαιο ενός άνεργου πτυχιούχου

Σε κάθε ελληνική οικογένεια υπάρχει ένας τουλάχιστον άνεργος. Συνήθως είναι ένα «παιδί», 20, 25, 30, 30-κάτι χρονών, που μπορεί να μην έχει προλάβει καν να μπει στον κόσμο της εργασίας· να σπούδασε 4, 5, 10 χρόνια, να κρέμασε τα πτυχία, τα μάστερ και τα ντοκτορά και τώρα να αποστέλλει βιογραφικά, όλο και πιο μελαγχολικά. Δεν είναι υπόθεση, δεν είναι μεγεθυμένη προβολή, είναι εμπειρία καθημερινή και διαρκής, σε εκατοντάδες νοικοκυριά συνομηλίκων.

Πού θα φτάσει; Δύο στους τρεις νέους Ελληνες αδυνατούν να βρουν την πρώτη μυητήρια δουλειά τους· και ο τυχερός ένας βρίσκει συνήθως δουλειά κατώτερη των τυπικών προσόντων του και με μισθό που δεν του επιτρέπει να στήσει σπιτικό, να κάνει παιδί. Το ιστορικό σοκ, διαρκές από το 2010 έως σήμερα, έδειξε γυμνούς τους αρμούς του ελληνικού παραγωγικού σχηματισμού: από δεκαετίας ήδη, οι πολυπτυχιούχοι, υπερειδικευμένοι βλαστοί της μεσαίας τάξης δεν απορροφούνταν· η καχεκτική ελληνική οικονομία απλούστατα δεν τους χρειαζόταν, δεν μπορούσε να τους χρησιμοποιήσει. Η εγχώρια αγορά εργασίας είχε προσανατολιστεί στις υπηρεσίες, που ζητούσαν χαμηλή ή μέση ειδίκευση· δεν ζητούσαν ερευνητές και καινοτόμους επιστήμονες, πόσο μάλλον πολυπτυχιούχους ανθρωπιστικών επιστημών. Εχει περιγραφεί άριστα από το 2010, σε έρευνα του Πανεπιστημίου Μακεδονίας υπό τον καθηγητή Λόη Λαμπριανίδη. Το διάστημα 2009-11, σύμφωνα με τον ίδιο ερευνητή, από τους 120.000 μεταναστεύσαντες, οι μισοί είχαν μάστερ ή διδακτορικό, ενώ το 60% δεν αναζήτησε εργασία στην Ελλάδα προτού φύγει.

Οι νέοι με τις λαμπρές σπουδές, που τώρα μεταναστεύουν ή μένουν άεργοι στα σπίτια των γονιών τους, αποτελούν την ουρά μιας μακράς διαδικασίας σχηματισμού μεσαίας τάξης κατά τη μεταπολεμική περίοδο. Οι γονείς τους είναι οι εγχώριοι baby boomers, που απήλαυσαν σε μεγάλο βαθμό τις εκπληρωμένες προσδοκίες της ειρηνικής αναπτυσσόμενης Ευρώπης μετά τον Δεύτερο Πόλεμο. Ειδικότερα, στην Ελλάδα, οι γεννηθέντες μετά τις αρχές της δεκαετίας ’50, ήταν οι γενιές που βρήκαν ανοιχτές τις πόρτες των δημόσιων γυμνασίων και πανεπιστημίων και τις διάβηκαν μαζικά και δημοκρατικά. Για αυτές τις περίπου δύο γενιές, η μόρφωση, τυπική και ουσιαστική, το πανεπιστημιακό «χαρτί» και η διάχυτη αγάπη για τα γράμματα, ήταν διαβατήριο κοινωνικής ανόδου αλλά και ηθική καταξίωση. Για τους φοιτητές του ’60, του ’70, του ’80, η πανεπιστημιακή ζωή αποτελούσε συχνά πέρασμα σε μια άλλη πνευματική πίστα, και όχι μόνο με όρους επαγγελματικής σταδιοδρομίας και κοινωνικής κινητικότητας. Ηταν μια μακρά περίοδος μύησης στην τέχνη και στον αστικό βίο, στον κινηματογράφο, τη λογοτεχνία, τις ιδέες, την ποπ κουλτούρα, τα ταξίδια. Οχι για όλους, και όχι με την ίδια ένταση, αλλά σε αυτές τις δεκαετίες μέσα από το πανεπιστήμιο αναδύθηκε μια νέα τάξη μορφωμένων μεσοαστών, που προσπάθησε εν συνεχεία να διαμορφώσει δικό της αξιακό πλαίσιο, πρώτα-πρώτα προεκτείνοντας τη λατρεία της μόρφωσης στα παιδιά τους ― αυτά τα πολυπτυχιούχα παιδιά της ανεργίας ή της υπερορίας, που λέγαμε στην αρχή.

Χωρίς να ισχυρίζομαι ότι τα πτυχία είναι μόρφωση ―κάθε άλλο―, θέλω εντούτοις να επισημάνω ότι το σοκ της πτώχευσης μαζί με την εν εξελίξει υλική ταπείνωση της μεσαίας τάξης συνεπιφέρει και έναν άλλον μετασχηματισμό: αξιακό. Η πανεπιστημιακή εκπαίδευση δεν έχει αντίκρυσμα στην αγορά εργασίας· οι πολυετείς δαπάνες των οικογενειών δεν οδηγούν σε επαγγελματική εξασφάλιση των τέκνων. Οι πληγωμένες μικρομεσαίες οικογένειες τα τελευταία χρόνια δυσκολεύονται ή αδυνατούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους, σε μακρινό ή ξένο πανεπιστήμιο. Το πάνδημο προνόμιο της ανώτατης εκπαίδευσης, φαλκιδευμένο ήδη, θα περιορίζεται, θα στενεύει.

Μαζί με την τρέχουσα εργασιακή απαξίωση του πτυχίου, μαζί με την αναδυόμενη δύσκολη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο, για μια μεταβατική περίοδο τουλάχιστον, θα έρθει και μια περαιτέρω υποτίμηση της αξίας των γραμμάτων, της ουσιαστικής μόρφωσης. Η οποία είχε ήδη αρχίσει να συντελείται με την ποσοτικοποίηση και την υπερειδίκευση των πανεπιστημιακών σπουδών και με την απογύμνωση της μέσης εκπαίδευσης. Νέα αξία θα είναι η επιβίωση παντί τρόπω, το γυμνό μεροκάματο του νεοπληβείου.

Πώς θα ανανεωθεί πνευματικά αυτή η δημογραφικά φθίνουσα κοινωνία, όταν τα παιδιά της βιαίως συρρικνούμενης μεσαίας τάξης πάψουν να την τροφοδοτούν με τη ζωτικότητα, το πνεύμα, τα ταλέντα και τις δεξιότητες τους; Αδηλον. Προς το παρόν, κινούμαστε με τα έτοιμα, και με το, πληθωρικό ακόμη, συμβολικό κεφάλαιο των βλαστών μας.

no comments
  • lascapigliata
    REPLY

    Δεν θα ήταν κακό να προωθηθεί η τεχνική εκπαίδευση στην Ελλάδα, με μέσο τα τεχνικά λύκεια – που τώρα περικόπτονται οι δαπάνες για αυτά μαζί με τα υπόλοιπα. Δεδομένου ότι ο υδραυλικός βρίσκεται σπανιότερα από τον πτυχιούχο της ιατρικής, και πληρώνεται και περισσότερο, δεν θα ήταν μια άσχημη ιδέα.
    Αν αυτό μπορεί να γίνει με τρόπο που ο μελλοντικός υδραυλικός να μην μισεί την μόρφωση, τα βιβλία και την τέχνη, θα ήταν επίσης ότι καλύτερο.
    Ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα δεν μπορεί να απορροφήσει τους εξειδικευμένους πτυχιούχους που παράγουμε, οπότε η συμφερότερη για αυτούς λύση είναι η μετανάστευση.
    Αυτό έχει σχέση και με ένα άλλο στοιχείο της κακοδαιμονίας μας – το κεφάλαιο στην Ελλάδα είναι μεταπρατικό, δηλαδή με το ένα πόδι έξω. Ως αποτέλεσμα ο ιδιωτικός τομέας στην Ελλάδα δεν επενδύει στην έρευνα και στην ανάπτυξη. Αυτό ως τώρα το έκανε ως ένα βαθμό το κράτος – αλλά περικόπτεται και αυτό.

  • Theodoros Giannopoulos
    REPLY

    Εξαιρετικό άρθρο, που θίγει μία από τις πιο τραγικές πτυχές της κρίσης. Το επίσης τραγικό είναι ότι ακόμα και σήμερα μπορούν να ανοίξουν άμεσα πολλές θέσεις εργασίας για νέους επιστήμονες, αν σπάσουν συγκεκριμένες, ιδιοκτησιακές αντιλήψεις για το κράτος, όπως π.χ. η πολυθεσία στην ελλαδική ανώτατη εκπαίδευση και το κρατικό μονοπώλιο στην ψηφιακή ή/και αγγλόφωνη πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Οι αναλυτικές προτάσεις υπάρχουν εδώ:
    http://erroresgraecorum.wordpress.com/2014/02/08/%CF%80%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CF%83%CF%89%CF%83%CE%B7%CF%82-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%BD%CE%AD%CE%BF%CF%85%CF%82-%CE%B5%CF%80%CE%B9%CF%83/
    Και εδώ:
    http://erroresgraecorum.wordpress.com/2014/02/26/%CE%B5%CF%80%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CF%8E%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1-%CE%B1%CE%B3%CE%B3%CE%BB%CF%8C/

  • Aliki
    REPLY

    Having left Greece three years ago and spent these years studying and working in the UK, the sheer realisation that my ambition to teach in the University in my country will not materialise pains me.

    An excellent article indeed!

  • etzanos
    REPLY

    Στο άρθρο σας εύστοχα σκιαγραφείτε την ευθύνη της ελληνικής οικογένειας η οποία υπερεπένδυσε στην ανώτατη εκπαίδευση των παδιών της.

    Να μιλήσουμε όμως και για τις ευθύνες των ελληνικών πανεπιστημίων τα οποία φαίνεται πως αδυνατούν να καταρτίσουν τους νέους με τρόπο τέτοιο ώστε να μπορούν να βρουν λύση στα προβλήματά τους?

    Με βάση έναν απλό υπολογισμό η 5ετής φοίτηση ενός φοιτητή μακρία από το πατρικό του κοστίζει 60.000 ευρώ. Αν υπολογίσουμε και 2-3 χρόνια μεταπτυχιακές σπουδές πάμε άνετα στα 90.000 ευρώ. Στα ελληνικά πανεπιστήμια κανείς δεν προβληματίζεται αν η ύλη που διδάσκεται είναι ικανή να μετασχηματίσει τους νέους με τέτοιο τρόπο ώστε κάποτε αυτά τα 90.000 ευρώ να επιστραφούν στον νέο επιστήμονα μέσω της εργασίας του. Και αν κάποιος σκεφτεί ανθρωπιστικές σπουδές κλπ, ας αναλογιστούμε και τις πολυτεχνικές σχολές τους και τους νέους πολιτικούς μηχανικούς για παράδειγμα οι οποίοι δηδάχθηκαν κατά κανόνα μόνο πως θα φτιάχθουν 5όροφες και 7όροφες πολυκατοικίες και τίποτα παραπάνω.

Leave a Reply to Aliki Cancel Reply

Your email address will not be published.