Γραφικός, άνω του μέσου όρου Τι λέει τώρα η αριστερά;

Οι τράπεζες χρωστούν ευαισθησία

Οι γκάφες της Εθνικής Τράπεζας προκάλεσαν την οργισμένη αντίδραση των καταναλωτών, αλλά και της κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος. Η αύξηση κόστους των πιστωτικών καρτών, λίγες ώρες πριν από την ευρωπαϊκή μείωση επιτοκίων, αιφνιδίασε τους πελάτες της τράπεζας και οδήγησε την Τράπεζα της Ελλάδος να παρέμβει και να αναγκάσει την Εθνική σε αναδίπλωση. Ελάχιστα εικοσιτετράωρα αργότερα, η Εθνική ανέθεσε την είσπραξη παλαιών οφειλών από δάνεια του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας, σε εισπρακτικές εταιρείες. Κατόπιν ανακάλεσε. Ορθώς· διότι λίγες ημέρες νωρίτερα είχε παγώσει ευεργετικά τις εισπράξεις δανείων από αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

Οι ενέργειες της μεγαλύτερης ελληνικής τράπεζας, της “μεγάλης μας φίλης”, δεν είναι απλώς γκάφες. Είναι αντιφάσεις· είναι ενέργειες που δείχνουν τη σύγχυση που πλήττει τον τραπεζικό τομέα, εξαιτίας της κρίσης, αλλά δείχνουν επίσης πώς αντιλαμβάνονται τον κοινωνικό τους ρόλο και τη συμβολή τους στην εθνική οικονομία: πρώτα η κερδοφορία και η αυτοσυντήρηση, και κατόπιν όλα τα άλλα. Είναι φυσικά αντανακλαστικά για έναν οργανισμό που λογοδοτεί στους μετόχους του και τους ξένους επενδυτές και ελάχιστα ή καθόλου στην κοινωνία. Νομιμοποιούνται όμως τέτοια αντανακλαστικά, όταν η πελατεία και οι αποταμιεύσεις, δηλαδή μέγα μέρος της κεφαλαιακής βάσης, προέρχονται από την κοινωνία την οποία τόσο δεν λαμβάνει υπόψιν;

Η ελληνική κοινωνία συνέβαλε αποφασιστικά στην ανάπτυξη των εγχώριων τραπεζών, και ωφελήθηκε με τη σειρά της από τα χαμηλά επιτόκια, κυρίως των στεγαστικών δανείων. Τα οφέλη ήταν αμοιβαία και η συνύπαρξη, υπό κανονικές συνθήκες, αρμονική. Μάλιστα με τα εθνικά αβαντάζ και τα κεφάλαια που άτλησαν στο ελληνικό χρηματιστήριο, οι τράπεζες ανοίχτηκαν στη ΝΑ Ευρώπη, ρισκάρησαν και αναπτύχθηκαν. Την ώρα της κρίσης λοιπόν, οφείλουν να συμμεριστούν την αγωνία των πολιτών-πελατών τους στην Ελλάδα. Πολύ περισσότερο, όταν πρόκειται να λάβουν εγγυήσεις και ρευστότητα από το δημόσιο, δηλαδή από τους πολίτες και πάλι. Οι τράπεζες χρωστούν ευαισθησία έναντι των αιμοδοτών πολιτών ― τουλάχιστον.

no comments
  • What?
    REPLY

    Οι τραπεζες κατανοουν μονο την εννοια του κερδους και σε ενα βαθμο αυτο ειναι λογικο.Αν προκειται να λαβουν κατι υπ’ οψη τους δεν ειναι η κοινωνια,αλλα το τι θα χασουν αν αυτη εχει προβλημα.Το μετρο της αντιδρασης ειναι το κερδος,που εχουν.Δεν πιστευω πως το συστημα λειτουργει με αξιες και φιλοτιμο.Απλως πρεπει να δουν εγκαιρα πως «ουκ αν λαβεις παρα του μη εχοντος’.

  • skoug
    REPLY

    Τα προσωπεία πέφτουν, όταν τα πράγματα δυσκολεύουν. Στο θέατρο της διεθνούς οικονομίας αποκαλύπτεται το παράλογο: οι φορείς του ακρατού φιλελευθερισμού να αναγνωρίζουν και να ομολογούν ότι έκαναν λάθος σχεδιασμό για τον τρόπο με τον οποίο υποχρεώνουν τον πολίτη καταναλώνοντας φούσκες άυλων να συμβάλει στην κερδοφορία τους και να τον καλούν ή καλύτερα να τον υποχρεώνουν απροσχημάτιστα να υποβαθμίσει το επίπεδο της ζωής του ακόμα και να το εκμηδενίσει προκειμένου να συνεχίσουν την «αειφόρα» κερδοφορία τους. Το «λαβεῙν» δεν έχει τέλος με εξουσίες ανάλγητες και αναίσχυντες… Καιρός να αναζητήσουμε το κράτος δικαίου για να μη μας καπελώσουν καμμιά «φωτισμένη» δεσποτεία.

  • recuerdos
    REPLY

    Συμφωνω μαζι σου και αναρωτιεμαι θα πληρωσουν αραγε ποτε??
    Ρητορικη ηταν η ερωτηση…
    Καλημερα

  • Belbo
    REPLY

    Συμφωνώ απόλυτα. Νομίζω ότι αυτό αρχίζει και αλλάζει στον κόσμο των επιχειρήσεων: πλέον είναι ξεκάθαρο ότι μια επιχείρηση από εδώ και πέρα πρέπει να γίνεται κομμάτι της κοινωνίας και να μην είναι απλά και μόνο μια μηχανή παραγωγής κέρδους (το παραδοσιακό μοντέλο έχει τελειώσει). Βλέπουμε την αρχή αυτής της τάσης και στην Ελλάδα (προγράμματα προστασίας του περιβάλλοντος, χορηγείες, κτλ), αλλά νομίζω θα επιταχυνθεί στο μέλλον. Είναι ξεκάθαρο ότι στο μέλλον η κοινωνία θα «τιμωρήσει» εταιρίες που θα μείνουν στην «εγωιστική» σφαίρα του κέρδους και μόνο. Η Εθνική βέβαια… μακράν…

  • S G
    REPLY

    «Νομιμοποιούνται όμως τέτοια αντανακλαστικά, όταν η πελατεία και οι αποταμιεύσεις, δηλαδή μέγα μέρος της κεφαλαιακής βάσης, προέρχονται από την κοινωνία την οποία τόσο δεν λαμβάνει υπόψιν;»

    γιατι ως φιλανθρωπια καταθετει κανεις λεφτα στην Εθνικη τραπεζα? το να ανεβασει η εθνικη τα επιτοκια της ειναι λογικο εν μεσω κρισης ρευστοτητας. Η ΕΚΤ ριχνει τα επιτοκια της ακριβως ως απαντηση σε αυτην την κριση, δεν βλεπω αντιφασεις εδω περα…

  • nikoxy
    REPLY

    @ S G
    Η ΕΚΤ ρίχνει τα επιτόκια της. Οι ελληνικές τράπεζες τα ανεβάζουν. Σαν την τιμή της βενζινης: 0.95 λεπτά με το πετρέλαιο στα 50 δολ./βαρ., 1 ευρω με το πετρέλαιο στα 100δολ.
    (Και δεν προσφέρουν πια δάνεια συνδεδεμένα με το επιτόκιο της ΕΚΤ. Τελευταίο το Ταχ. Ταμ. αποσύνδεσε τα στεγαστικά από την ΕΚΤ πριν από λιγες ημέρες).

    Nαι, γνωρίζω ότι οι ελλην. τραπεζες δανείζονται χρήμα πιο ακριβα λόγω μειωμένης πιστοληπτικης ικανοτητας της χώρας κ.λπ.
    Ναι, αλλά τόσα χρόνια παρουσίαζαν κερδοφορίες από 50-130%… Τι κεφαλαιοποίησαν από τα κέρδη; Πώς συνέδεσαν τα δάνειά τους με τη φούσκα των ακινήτων;
    Μήπως είναι ορθάνοιχτες στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης και ζητούν ρευστό σωτηρίας από το ελληνικό δημόσιο; Μήπως;

    Εν πάση περιπτώσει, μιλώ για αντιφάσεις.
    Θα μπορούσαμε να μιλάμε και για ληστείες…

  • S G
    REPLY

    Νικο θα γνωριζεις οτι το πετρελαιο το πληρωνουμε σε ευρω και οχι σε δολλαρια, αρα μετραει και η κινηση της ισοτιμιας.
    Δευτερον, στις αγορες υπαρχει παντα ενα lag. Οι τιμες λιανικης δεν αλλαζουν με το που αλλαξουν οι χονδρικες τιμες.

    Ειδικα στις χρηματαγορες, τα επιτοκια της κεντρικης τραπεζας ειναι ενας μοχλος για να επηρεασεις τα επιτοκια της διατραπεζικης αγορας (που ουσιαστικα διαμορφωνουν το κοστος του χρηματος για τις τραπεζες) αλλα δεν ειναι τελειος μοχλος. Στις σημερινες συνθηκες παρα τις πολυ δυναμικες κινησεςι των κεντρικων τραπεζων η ρευστοτητα παραμενει χαμηλη και οι τραπεζες φοβουνται πολυ να δανεισουν. Αυτο οδηγει σε ανοδο επιτοκιων. Απλα πραγματα.

  • nikoxy
    REPLY

    S G:
    Πετρελαιο. Τσιμπησε το δολάριο, εντάξει, αλλά μιλάμε για υποτριπλασιασμό της τιμής του βαρελιού.
    Lag: Οταν ανεβαίνουν οι τιμές το lag είναι μηδενικό… Οταν κατεβαίνουν μεγιστοποιοείται…

    Η ρευστότητα παραμένει χαμηλή, σύμφωνοι.
    Αναρωτιέμαι όμως πού πήγαν τα υπέρκέρδη (εώς και 120%) των αρκετών τελευταίων ετών, των τραπεζών.
    Ολα σε μερίσματα και μπόνους? Σε επισφαλή δάνεια με υπερτιμένες τις εμπράγματες ασφάλειες (=φούσκα ακινήτων); Κεφαλαιοποίηση, τίποτε? Λέω τωρα…

    Σόρρι, δεν είμαι οικονομολογος, προσπαθώ να δω την πολιτική διάσταση, τη λογική.
    Δεν μπορώ να λυπηθώ τις τράπεζες, εφόσον αυτές κυρίως ενέχονται για την κατασκευή και κυκλοφορία και ανοχή των τοξικών.
    Αναγνωρίζω τη συμβολή τους στην οικονομία, ασφαλώς, αλλά όλη η οικονομία δεν είναι οι τράπεζες. Οπως και η οικονομία δεν είναι όλη η κοινωνία.

    Η κρίση δεν είναι θέμα τεχνικοοικονομικών σφαλμάτων μόνο.

  • Tassos
    REPLY

    Τεχνικό σχόλιο περι βενζίνης… κάτι τρέχει στην Ελλάδα. Εδώ (περιοχή D.C.) ο υποδιπλασιασμός του πετρελαίου συνοδεύτηκε από ανάλογη πτώση της τιμής της βενζίνης συν το ρεαλιστικό lag μέχρι να έρθουν τα φορτηγά με το διυλισμένο φτηνότερο προϊόν. Το καλοκαίρι η βενζίνη ήταν στα 4+ $/γαλόνι, ενώ τώρα βρίσκεις και 1.95 $/γαλόνι.

  • S G
    REPLY

    τασο (απο ποτε εισαι στην DC?) μια που το αναφερεις, στις ΗΠΑ υπαρχουν πολυ διαφορετικες αγορες βεζινης. Μολις ηρθα απο Αριζονα με την βενζινη στο 2,2 ενω στο Οχαϊο εχει 1,9! Μεταξυ Ελλαδας και ΗΠΑ ειναι λογικο να υπαρχουν ακομα μεγαλυτερες διαφορες.

    Παντως η παρατηρηση σου νικο οτι οι τιμες βενζινης (οπως και αλλων προϊοντων) εχουν ασυμμετρες καθυστερησεις στην προσαρμογη τους δεν ειναι λανθασμενη. Μαλιστα ενας φιλος μου γραφει πολυ ενδιαφεροντα πεηπερ στο θεμα, ελπιζω καποια στιγμη να γραψω σχετικα. Αλλα μιλαμε για μικρες διαφορες, μετα την περιοδο προσαρμογης οι τιμες ισορροπουν και μαλιστα τα περιθωρια κερδους ειναι πολυ μικρα.

    «Η ρευστότητα παραμένει χαμηλή, σύμφωνοι.
    Αναρωτιέμαι όμως πού πήγαν τα υπέρκέρδη (εώς και 120%) των αρκετών τελευταίων ετών, των τραπεζών.»

    πρωταπολα επιμενω να μην καταλαβαινω την φραση υπερκερδη. Υπαρχει καποιο «φυσικο επιπεδο κερδων»? Δευτερον, η ανοδος των κερδων ηταν κυριως στα χαρτια (αν σταματησουν μερικοι να πληρωνουντα δανεια τους εξανεμιστηκαν τα κερδη), ειχε να κανει με μεγαλη ανοδο των χορηγησεων και δεν ειναι και μονιμη. Ασε που οι τραπεζες ειναι υποχρεωμενες αυτα τα κερδη να τα χρησιμοποιουν για ενισχυση των αποθεματικων ή για καποιες λογικες επενδυσεις.

    Αλλα ο λογος που δεν δανειζουν ευκολα τωρα δεν ειναι οτι «δεν εχουν λεφτα» στα χαρτια. Ειναι οτι

    α) το χρημα κοστιζει παραπανω
    και
    β) οι αγορες εχουν μεγαλη αποστροφη στο ρισκο μετα τις συνεχεις αρνητικες εκπληξεις

    Αυτο σημαινει οτι μια τραπεζα απλουστατα δεν μπορει να δανειζει οπως δανειζε πριν την κριση, γιατι κινδυνευει απο πτωση μετοχης, διακοπη χρηματοδοτησεων απο επενδυτες, κρισεις εμπιστοσυνης (bank runs κτλ)

    Και αν οι τραπεζες σταματησουν να δανειζουν πγινεται ολη η οικονομια. Τις τραπεζες και ειδικα εκεινους τους ανευθυνους τραπεζικους που τα εκαναν μανταρα, κανεις δεν πρεπει να τους λυπαται. Αλλα αν δεν θελουμε η κριση να επεκταθει παντου, πρεπει να βρουμε τροπο να ηρεμησουν οι αγορες, να ανεβει η ρευστοτητα, να κοπει ο πανικος.
    Ταχω γραψει αλλωστε εκτενως αυτα στο βλογ μας…

  • tassos
    REPLY

    SG, το ότι υπάρχουν πολύ διαφορετικές αγορές βενζίνης στις ΗΠΑ είναι τελείως άσχετο με αυτό που είπα. Αυτή την εβδομάδα η μέση τιμή όλων των τύπων στην περιοχή Central Atlantic είναι 15 σεντς φτηνότερη απ’ο,τι στη δυτική ακτή. Όμως και οι δυο περιοχές έχουν βενζίνη 46% και 47% φτηνότερη από το μέγιστο που σημειώθηκε σε όλη τη χώρα την εβδομάδα της 4ης Ιουλίου. Στην αντίστοιχη περίοδο το brent έπεσε 55%.

    Το δε lag που αναφέραμε μπορεί να είναι artifact: η μέση τιμή της βενζίνης στην Αμερική και του brent έχουν την ίδια ισοτιμία που είχαν στις αρχές του 2006 και το φθινόπωρο και το χειμώνα του 2007, δλδ η βενζίνη κοντά στα 2.2-2.3 δολ/γαλόνι (μέση τιμή όλων των ποιοτήτων σε όλη τη χώρα) και το brent κοντά στα 55-60 δολ/βαρέλι.

Leave a Reply to Tassos Cancel Reply

Your email address will not be published.