image Γιατί το νομοσχέδιο για το μεγάλο πυλώνα της Δημοκρατίας, την Υγεία, πυροδοτεί το λόγο της παλιάς δεξιάς; -στην ολομέλεια Να καταλάβουμε τι έχει συμβεί στην κοινωνία μας και να προχωρήσουμε χωρίς να θρυμματιστεί ο κοινωνικός ιστός -στο Kontra Channel

Σ/Ν για τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο -τέσσερις παρατηρήσεις για καλύτερο αποτέλεσμα

Στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση για το Σχέδιο Νόμου που αφορά το «Ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου» μίλησε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης.

Καταρχάς, είπε, το νομοσχέδιο με τις συζητήσεις που έχουν γίνει, την κριτική που έχει δεχθεί καθώς και τις βελτιώσεις τις οποίες έφερε ο υπουργός στην Ολομέλεια αποτελεί μία καλή αρχή για ρυθμίσεις σε μία γκρίζα ζώνη. Οπτικοακουστικά ηλεκτρονικά μέσα και εφημερίδες έχουν υποφέρει από την έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου, την έλλειψη κανόνων και πολλές φορές από την χρήση τους ως δοχεία παραγωγής πολιτικού χρήματος και κάκιστης επιρροής.

Το τέλος του 1,5%

Θέλω να κάνω τέσσερις πολύ πρακτικές παρατηρήσεις στον Υπουργό. Κάποιες από αυτές τις είχα πει και στην Επιτροπή, κατά τη συζήτηση του ίδιου σχεδίου νόμου. Με στόχο φυσικά, να υποβοηθηθεί η εφαρμογή του νόμου. Δυστυχώς όσοι από το καινούργιο πολιτικό προσωπικό είχαμε επαφή με τη δημόσια διοίκηση, αλλά και οι παλαιότεροι το γνωρίζουν -και ο υπουργός το γνωρίζει- κάποιες φορές άλλα ψηφίζονται στην αίθουσα και άλλα τελικώς εφαρμόζονται ή μάλλον δεν εφαρμόζονται. Σκοπός μας είναι οι νόμοι να μπορούν να εφαρμοστούν, να είναι λειτουργικοί.

Με το παρόν νομοσχέδιο υφίσταται μια αλλαγή ο νόμος του 2010 περί κινηματογραφίας. Υπήρχε ένα τέλος 1,5% στα συνδρομητικά κανάλια και 1,5% στην Ε.Ρ.Τ. και τους παραγωγούς τηλεπικοινωνιακού περιεχομένου επί του συνόλου του τζίρου τους. Αυτό το 1,5% ήταν ο φόρος που πήγαινε για ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής, της εθνικής παραγωγής. Οι μόνοι που τον έχουν αποδώσει  από το 2010 μέχρι σήμερα ήταν η Ε.Ρ.Τ. και τα συνδρομητικά κανάλια. Τα ιδιωτικά κανάλια, που είχαν 1,5% επί του διαφημιστικού τζίρου, ουδέποτε τον απέδωσαν διότι και οι πολιτικές ηγεσίες ολιγώρησαν αλλά κυρίως διότι οι ίδιοι δυστρόπησαν, αντέδρασαν και με πάρα πολλούς τρόπους και προσφυγές αντιδρούν ακόμη. Τώρα το ζήτημα έχει μπει σε ένα κανάλι, έχει μπει σε ένα δρόμο.

Το νομοσχέδιο που ψηφίζουμε μετατρέπει το 1,5% επί του τζίρου των συνδρομητικών σε 1,5% επί της διαφήμισης. Θεωρώ ότι δεν είναι σωστό. Δεν είναι σωστό για δυο λόγους: διότι το 1,5% επί του τζίρου αφορά την Ε.Ρ.Τ. της οποίας σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα προέρχονται από το τέλος που πληρώνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες και είναι ένας υγιής οικονομικά οργανισμός. Και δεύτερον γιατί τα συνδρομητικά κανάλια στηρίζονται κατεξοχήν στη συνδρομή για τα έσοδά τους και δευτερευόντως στη διαφήμιση. Κάνω έκκληση στον Υπουργό να μην αφαιρέσει ίσως τον μοναδικό υγιή και άμεσα ανταποδοτικό πόρο που έχει η ελληνική κινηματογραφική παραγωγή. Του είχα θυμίσει και μέσα στην Επιτροπή ότι η Ελλάδα δίνει 3 εκατομμύρια ευρώ για την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή και η αντίστοιχου ΑΕΠ και πληθυσμού Πορτογαλία δίνει 30 εκατομμύρια.

Να αξιοποιηθεί η εμπειρία του ΕΚΚ

Δεύτερον: Όσον αφορά τις καλές, σοβαρές και ρηξικέλευθες πρόνοιες για ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο: έχω κάνει κι άλλες φορές εκκλήσεις προς τον Υπουργό -και στις προκοινοβουλευτικές διαδικασίες- να αξιοποιήσει την τεχνογνωσία και το προσωπικό του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου για την εφαρμογή όσων προβλέπει ο νόμος. Το ΕΚΟΜΕ θα αργήσει να αποκτήσει προσωπικό, οργανισμό και τεχνογνωσία. Το Ε.Κ.Κ. έχει ιστορία 30-40 ετών στην Ελλάδα. Το 2010 απέκτησε ένα καλό νομοθετικό πλαίσιο, αντίγραφο του γαλλικού. Ας αξιοποιηθεί αυτή η γνώση. Και από το 2010 μόλις φέτος ολοκληρώθηκε ο οργανισμός του και συστήθηκαν διευθύνσεις. Έχοντας εμπειρία των αργών, βασανιστικών ρυθμών της ελληνικής διοίκησης οι μονάδες που συστήνουμε με νόμους, κάνουν πολλά χρόνια να συγκροτηθούν, να αποκτήσουν οργανισμούς, να αποκτήσουν προσωπικό, να αποκτήσουν τεχνογνωσία. Ο υπουργός ψηφιακής πολιτικής ας αντλήσει την τεχνογνωσία και το έτοιμο έμψυχο δυναμικό του Ε.Κ.Κ. Είναι κοινοί οι στόχοι, κοινοί οι πόροι μέσα στην κεντρική κυβέρνηση, κοινές οι στρατηγικές, κοινές οι λειτουργίες.

Νέο ΔΣ ΕΡΤ

Μία άλλη παρατήρηση: Χαιρόμαστε και ευχόμαστε ευόδωση στους σκοπούς του νέου Δ.Σ. της Ε.Ρ.Τ. Κάνω έκκληση πάλι στην πολιτική ηγεσία αλλά και στη νέα διοίκηση της Ε.Ρ.Τ. που στελεχώθηκε με άξια πρόσωπα, με άξιους και σεβαστούς ανθρώπους όπως ο Χρήστος Λεοντής, ο μεγάλος συνθέτης, να επισπεύσουν τις διαδικασίες εκλογής εκπροσώπου των δημοσιογράφων ο οποίος είναι ex officio μέλος στο Δ.Σ. και να συγκληθεί το Δ.Σ. με πλήρη δημοκρατική εκπροσώπηση από όλες τις τάξεις σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο.

Και μία τελευταία παρατήρηση που θέλω να την ακούσει ο υπουργός. Στο τελευταίο κεφάλαιο γίνεται ο ορισμός του ανεξάρτητου παραγωγού: ανεξάρτητος παραγωγός, προβλέπει το νομοσχέδιο, είναι αυτός ο οποίος συμμετέχει έως 25% σε τηλεοπτικό οργανισμό και καλύπτει έως το 70% του τηλεοπτικού προγράμματος παραγωγής. Νομίζω ότι είναι  υπερβολικά τα νούμερα. Θα δώσω ένα παράδειγμα: η εταιρία «Άνωσις» της οικογένειας Μπόμπολα είχε μικρότερο ποσοστό από αυτό και κάλυπτε το 70% της παραγωγής του Μega. Υπάρχουν ταυτίσεις και καταχρηστικές συνέργειες. Δεν είναι κακό σε ό,τι αφορά τα τηλεοπτικά, αλλά αν βάζουμε έναν κινηματογραφικό παραγωγό ως ανεξάρτητο με τέτοια, «πλαφοναρισμένα» θα έλεγα, ποσοτικά χαρακτηριστικά, καταδικάζουμε τους μικρούς παραγωγούς και άλλους παραγωγούς οι οποίοι δεν έχουν  ανάμειξη και οι οποίοι κατά την δική μου γνώση -και έχω γνώση του κινηματογραφικού τοπίου- είναι εκείνοι με τους οποίους ξεκίνησε η «μικρή άνοιξη του ελληνικού κινηματογράφου». Θα πρότεινα να έχουμε ένα ποσοστό 5-10% συμμετοχή σε τηλεοπτικούς σταθμούς και έως 40% κάλυψη προγράμματος. Να υποστηρίξουμε τους μικρότερους παραγωγούς να ανθίσουν και από το φυτώριο σήμερα του πειραματικού καλλιτεχνικού κινηματογράφου να μπουν στα μεγαλύτερα έργα.

Leave a Reply

Your email address will not be published.